کلید موفقیت شما: علائم آلزایمر

 

اگر شما یک عزیز مبتلا به آلزایمر (AD) هستید، احتمالاً میدانید که هنوز درمانی برای این بیماری وجود ندارد. در صورتی که فرد مبتلا به آلزایمر شود احتمالاً اولین علامتی که متوجه آن میشود سختتر شدن غیر معمول به خاطر آوردن و سازماندهی افکار است. از فرد مبتلا به آلزایمر بخواهید یک تلفن همراه با قابلیت موقعیت مکانی همراه داشته باشد تا مراقب بتواند محل آن را ردیابی کند. افرادی که خروپف میکنند و به طور متناوب دچار حملهی وقفه تنفسی در خواب میشوند، ممکن است حافظهی خود را به صورت برگشتپذیر از دست دهند. اقدامات پزشکی فعلی برای درمان بیماری آلزایمر و استراتژیهای مدیریت آن میتواند به طور موقت علائم را بهبود بخشد که اغلب در به حداکثر رساندن کارایی و حفظ استقلال بیمار موثر است. تقویت ارتباطات: فرد مبتلا به آلزایمر باید در هنگام صحبت با دیگران، تماس چشمی خود را با آن ها حفظ کند. استرس مانع رشد سلولهای عصبی میشود و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش میدهد. ویژگی دیگر از بین رفتن ارتباطات بین سلولهای عصبی در مغز است. آنها ارتباطات عصبی درون مغز را بهبود میبخشند و روند پیشرفت علائم شناختی آلزایمر را کند میکنند.

دوستان و خانواده ممکن است زودتر از خود شخص متوجه علائم زوال عقل شوند و فرد را برای تشخیص نهایی به پیش پزشک متخصص ببرند. آلزایمر یک بیماری پیشرونده زوال حافظه و دیگر کارکردهای مهم ذهنی است. گم کردن مسیر آشنا نیز می تواند یکی دیگر از علایم کاهش توانایی فرد در به خاطر سپردن اطلاعات جدید باشد. این یکی دیگر از داروهای ضد آمیلوئید است. در واقع زمانی که رسوب بتا آمیلوئید در مغز افزایش پیدا میکند نسبت بین این دو نوع پروتئین کاهش پیدا میکند و آزمایش خون این تغییر را تشخیص میدهد. آلزایمر، نامی آشناست که مطمئناً در بین اطرافیان خود این نام را بسیار شنیدهاید، بیماری که اگر چه در گذشته بیشتر در سالمندان دیده میشد اما حالا تمام ردههای سنی جامعه را تهدید میکند. به گزارش خبرنگار ایمنا، از دیرباز تاکنون بیماری آلزایمر به عنوان یکی از اختلالات روانی حاد در جامعه شناخته شده است، ولی همواره افکار عمومی این نوع اختلال را مخصوص سالمندان دانسته و یا میدانند در حالی که آلزایمر و تبعات آن تمام اقشار و ردههای سنی را در جامعه تحتالشعاع قرار میدهد. هرچند این کار تمام وقت است و معمولا آسان نیست.

گاهی اوقات، ممکن است که مسیر خانه به محل کار برای شما ناآشنا بهنظر برسد. در این مسیر میتواند به شما کمک کند تا بیمار حتی یک دارو را نیز فراموش نکند. با این حال، مطالعات اخیر برتری این داروهای ضد روانپریشی جدیدتر را نشان نداده است. همچنین برخی از مطالعات نشان می دهند که مکمل های ویتامین E ممکن است برای بیماری آلزایمر مفید باشند. بسیاری از افراد در جامعه تصور میکنند که فیزیوتراپی صرفا میتواند برای بیماریهای جسمی مفید بوده و موجب بهبود در عملکرد عضلات میشود. در پایان ذکر این نکته مهم است که بیماران آلزایمری داروهایی مصرف میکنند که شاید جا به جایی دوز آنها برای بیمار بسیار خطرناک است. فیزیوتراپی به نوعی به سرپا نگه داشتن بیماران آلزایمر کمک کرده و موجب بازگشت استقلال فردی به بیمار میشود. عملکرد این بیماری به نحوهای است که کارکردهای مغز را به تحلیل میبرد و بر روی همه اعمال مثل فکر کردن ، حرف زدن و کارهای روزانه تاثیر میگذارد.آلزایمر از حیث اینکه یک اختلال شناختی غیر قابل بازگشت میباشد، باعث وحشت خیلی از افراد به رسیدن به دوران پیری میشود. به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلزایمر نوعی اختلال عملکرد مغز است که با گذر زمان شدیدتر میشود، به طوری که افراد مبتلا به تدریح توانایی انجام کارهای روزمره خود را از دست میدهند.

برای مثال ممکن است املای درست کلمات را از یاد برده و یا در حین صحبت کردن رشته کلام از ذهنش خارج شود. فرد دچار اختلال در صحبت کردن، خواندن و نوشتن میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خطرهای شخصی شما برای توسعه بیماری، با پزشک خود صحبت کنید. چون دلیل اصلی این بیماری، هنوز توسط علم پزشکی امروز مشخص نشده است، نمیتوان راه مشخصی هم برای پیشگیری از آن ارائه کرد. آلزایمر یک بیماری پیچیده است و محققان هنوز آن را کاملاً درک نکردهاند که چگونه آن را درمان میکنند. این غذاها اغلب به عنوان راهکار برای پیشگیری از بیماری توصیه میشوند؛ اما میتوانند اثر داروهای تجویز شده را افزایش دهند. میتوان برای پیشگیری از سایر مشکلات مانند سکته یا تومور از آزمایشهای عصب شناختی و اسکنهای مغزی استفاده کرد که میتوانند اطلاعات دیگری درباره مغز فرد مورد نظر به دست دهند. با این حال، داروهای تأییدشده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) میتوانند به جلوگیری یا کند شدن پیشرفت علائم شناختی (مربوط به فکر) AD کمک کنند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد فیزیوتراپی بیمار آلزایمر در منزل ارائه کرده و راههای تشخیص بیماری قبل از حادتر شدن را بیان خواهیم کرد. انجام ورزش منظم، حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی، مدیریت بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، چاقی، سیگار کشیدن و فشار خون بالا، رژیم غذایی متنوع و سالمی، شرکت در آموزش مادامالعمر و آموزش شناختی و همچنین تعاملات اجتماعی میتواند از جمله راههای پیشگیری از آلزایمر باشد.

این در حالیست که حفظ وزن سالم در نوع خفیف بیماری آلزایمر می تواند به حفظ ساختار مغز کمک کند. گفت: حافظه ترکیب سه فعالیت در مغز است: مهمترین قسمت، ثبت و دریافت اطلاعات از محیط است که در بخش گیجگاهی ذخیره میشود، تا فرد در زمان لازم بتواند آنها را بازیابی کند. قبل از تشخیص هر بیماری از سوی پزشک خودمان می توانیم علایم و نشانه های آنها را در صورت مشاهده، شناسایی کنیم و هر چه زودتر در صدد درمان آن بیماری بکوشیم. در برخی از افراد داشتن مشکل بینایی در واقع نشانه ای از آلزایمر است. ۳. اختلالات تجسمی که به عنوان مثال، به علت مشکلات بینایی چشم وجود دارد که مثلهایی از آن شامل این موارد میشود. به گفته محققان، نتایج آزمایش خون در زمینه تشخیص بیماری آلزایمر در مراحل اولیه خود، دقیقتر از اسکنهای مغزی است و میتواند بیماری را حدود دو دهه زودتر از بروز علائم آن تشخیص دهد . تجمع آمیلوئید های بتا، پلاکهای امیلوئیدی را تشکیل میدهند که بسیار سمی هستند و در کار و ارتباط نورونها تداخل ایجاد میکنند. این پلاکها از ارسال پیام بین سلولها جلوگیری میکنند و باعث ایجاد علائم آلزایمر میشوند. داروهای فعلی آلزایمر به بهبود علائم اختلالات حافظه و تغییرات شناختی کمک میکنند.

مشکلات حافظه بهطور معمول یکی از اولین علائم شناختی بیماری آلزایمر هستند. منظور از زوال عقل این است، که عملکرد شناختی خود را از دست می دهند، به خاطر سپردن و استدلال، و توانایی های رفتاری تا حدی است، که در زندگی و فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد می کند. مهمترین عارضه جانبی این داروها شامل اسهال، تهوع و اختلال در خواب میباشد. از عوارض آن میتوان به سر درد، سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی اشاره کرد. در صورتیکه این نشانه ها زودتر تشخیص داده شود، فرد میتواند با استفاده از دارو درمانی یا شرکت در جلسات فیزیوتراپی از روند رو به رشد آن جلوگیری کند اما در صورت تشدید یافتن، ممکن است که نتوان فرد را به حالتی برگرداند که بتواند به زندگی عادی روزانه خود مانند سابق ادامه دهد. این پزشک متخصص در حوزه سالمندی ادامه داد: اگر سالمند اشیا را جابجا بگذارد، مثلا لباسش را در یخچال بگذارد، یا ساعتش را در قندان بگذارد یا پولش را در قندان بگذارد و مرتب به اعضای خانواده تهمت دزدی بزند که وسایلش را برداشته اند، این یک نشانه هشدار است. و اما بحثی که پیش آمده است این است که محققان به این نتیجه رسیده اند که پرس مکرر سوال امروز چند شنبه است می تواند یکی از نشانه های ابتلا به آلزایمر باشد.

برای مثال اگر فردی سوالی را به صورت تکراری در طی یک یا چند روز فاصله از شما بپرسد یا وسایل شخصی خود را گم کرده و قرار ملاقاتها را فراموش کنداحتمال شروع روند آلزایمر در وی بسیار زیاد است. انجام چند کار به خصوص دشوار است و ممکن است مدیریت امور مالی و پرداخت به موقع صورتحساب ها چالش برانگیز باشد. چالش در برنامه ریزی یا حل مسائل. مهمان برنامه طبیب درباره تأثیر استرس در ابتلا به آلزایمر کاذب بیان کرد: در افرادی که همیشه مضطرب هستند، ذهن فرصت تثبیت قرارگیری وقایع را در مغز ندارد. با این حال میتوان روند بیماری را کند کرد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید. دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا نوعی انسولین موجود در اسپری بینی میتواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد یا خیر. این دارو برای افرادی که پلاکهای آمیلوئید دارند اما هنوز علائم از دست دادن حافظه را نشان نمیدهند، تجویز میشود.

این دارو رسوبات موجود در مغز و پروتئینی بنام بتا آمیلوئید را هدف قرار میدهد. برای درمان آلزایمر متوسط تا شدید، پزشک ممکن است دونپزیل (Aricept) یا ممانتین (Namenda) را تجویز کند. ممانتین و دونپزیل: این کپسول دارویی برای درمان آلزایمر متوسط و شدید استفاده میشود. دلیل اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر هنوز شناخته نشده است، اما برخی از عواملی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش میدهد عبارتند از: افزایش سن، سابقه خانوادگی ابتلاء به بیماری آلزایمر، آسیبدیدگیهای شدید سر در گذشته و عوامل مربوط به سبک زندگی و عوارضی که به دلیل بیماریهای قلبی عروقی ایجاد میشوند. با این حال، آنها در تلاشاند تا داروهای جدید و ترکیبات دارویی را تولید کنند. هدف از این محصولات جدید کاهش علائم آلزایمر یا حتی تغییر روند بیماری است. نتایج بررسیهای جدید نشان داد که در ۸۸ درصد مواقع جواب اسکن مغزی و آزمایش خون با هم یکسان بود، اما در برخی افراد جواب اسکن PET منفی بود، در حالی که جواب آزمایش خون مثبت بود. هوش مصنوعی به کمک برنامههایی میتواند نکتههای ظریفی را از اسکن مغز متوجه شود و به کمک آن شروع آلزایمر را ۶ سال زودتر از پزشکان تشخیص دهد.

سنسورهای هشدار را روی درها و پنجرهها نصب کنید. شما میتوانید با ترکیب داروهای تجویز شده با هر یک از مکملهای ذکر شده در بالا، تعارض جدی با دارو ایجاد کنید. هیچ آزمایش سادهای برای تشخیص یماری آلزایمر وجود ندارد، بنابراین نورولوژیست به گفتههای شما در مورد تغییرات ایجاد شده در فرد موردنظر اتکا خواهد کرد. در این مطلب درباره آلزایمر برای شما خواهیم گفت. البته این نکته را باید گفت که نه اینکه با فراموش کردن گهگداری روزهای هفته و یا تاریخ روز ها همیشه نشان از بیماری باشد بلکه فراموشی همیشگی روزهای هفته می تواند زنگ خطری برای شروع و یا ابتلا به آلزایمر باشد. به عنوان مثال ممکن است ۲۰ سال طول بکشد که یک بیماری دوره خود را سپری کند. ۴. تغییرات در شخصیت و رفتار، که مثالهایی از آن عبارتند از: تغییرات رفتاری خارج از شخصیت، از جمله آشفتگی، بی تفاوتی، اجتماع گریزی یا عدم علاقه، انگیزه یا ابتکار، از دست دادن حس همدلی، حس اجبار، وسواس یا رفتار اجتماعی غیر قابل قبول، شروع تدریجی، ماهها تا سالها، به جای ساعتها یا روزها طول میکشد.، بدتر شدن سطح طبیعی شناخت فرد در موقعیتهای خاص.

بسیاری از محققان بر این باورند که چندین عامل باعث بروز این بیماری میشود، نه فقط یک عامل خاص. چندین مکمل غذایی و دارو های گیاهی برای افراد مبتلا به زوال عقل توصیه می شوند. در برخی موارد، آزمایش ژنتیکی میتواند ضروری باشد، زیرا علائم زوال عقل میتواند به یک بیماری ارثی مانند بیماری هانتینگتون مرتبط باشد. عواملی ژنتیکی هم می تواند در بیماری آلزایمر تاثیر داشته باشد. محققان عوامل خطرآفرین بروز بیماری آلزایمر مانند سن، مولفههای ژنتیکی و جنسیت را نیز در نظر گرفتند تا صحت مطالعه افزایش یابد. مهارکنندههای کولین استراز: این داروها سطح یک ماده میانجی بین سلولی که در آلزایمر کاهش مییابد را افزایش میدهد. این علائم شامل از بین رفتن حافظه است. تحقیقات نشان داده است که الگوهای ضعیف خواب مانند مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. معمولا بیماری آلزایمر برای افرادی رخ میدهد که خود به تنهایی توان رفتن به مراکز درمانی را نداشته و برای رفت و آمد نیاز به کمک خانواده خود دارد. گروهی از محققان دانشگاه واشینگتون در آمریکا برای اولین بار یک نوع آزمایش خون برای پیشبینی بیماری آلزایمر انجام دادند؛ این آزمایش با استفاده از طیف سنجی توده بدنی که روی نمونه خون افراد صورت می گیرد، وجود دو نوع پروتئین بتا آمیلوئید به نامهای "بتا آمیلوئید ۴۲" و "بتا آمیلوئید ۴۰" را تشخیص میدهد.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از بهترین متخصص مغز و اعصاب ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.