سی و سه پل اصفهان براساس وسیله

 

البته مسیرهای خدماترسانی برای خودروهای حمل زباله، آتش نشانی، اورژانس و باراندازهایی برای استفاده کسبه در برخی ساعات خلوت در چهارباغ پیشبینی شده است. این مکعبها شیارهایی دارد که دریچههایی چوبی در آن قرار میگیرد بهمنظور بالا آوردن سطح آب تا 50 سانتیمتر و جاری کردن آن در مسیرهای آبیاری دو طرف رودخانه. ام. دیولافوا نیز بررسی فنی آن را در «سالنامۀ پلها و راههای شوسه» منتشر کرده است. در بیشتر پژوهش هایی که تا به امروز در بررسی سی و سه پل صورت گرفته، به معیارهای تاریخی بسنده شده و پژوهشی در زمینه بررسی سی و سه پل براساس نظریه گشتالت به طور جدی صورت نپذیرفته است. استان اصفهان با دارا بودن پیشینه تاریخی کهن جاذبه هایی منحصر به فرد را در خود جای داده و قطب صنعت گردشگری و توریست می باشد. در طرف جنوب شیب ملایمی با 65 متر طول به سمت راست رودخانه میرسد. سمیعی با اشاره به اینکه بیشتر مغازههای چهارباغ مالک شخصی دارد، میگوید: به دلیل بافت گردشگری چهارباغ بیشتر مغازهها به سمت اغذیهفروشی رفتهاند. معمولا به دلیل اینکه پیش بینی لازم برای حفظ، تداوم و نگهداری آثار باستانی انجام نمی شود، اقدامات ضروری جهت حفاظت از آثار باستانی با تأخیر انجام می شود.

Al Hakim Be'amr Allah art artistic book book cover design graphic graphic design illustrator photoshop print print design publishing publishing house syria هنر قلعه سازى در ایران از آغاز ظهور اسلام در قرن هفتم میلادى تا زمان حاضر به تدریج تکامل یافته، پیشرفت هایى که از لحاظ جنگى براى مهاجمان و نیز مدافعان به وجود آمده و استفاده از فنون جدید در جنگها موجب شده که برجهاى مدور بزرگتر و نزدیک به هم و دیوارهاى مستحکم تر بنا شوند و تمام پیش بینى هاى لازم براى متوقف کردن یا لااقل کندتر کردن سرعت مهاجمان در خارج قلعه و حصار و داخل آن مورد توجه قرار گیرد و این تکامل در هیچ زمانى متوقف نشده است. مشکلات موجود علاوه بر تقسیم بندی شاملگروه بندی نیز می شوند و علاج ها و راه حل های لازم نیز طبق ضرورت با راه حل های ابتدایی، آغاز و سپس طبقه بندی خواهند شد. با تمام نا ملایمات و بی مهری های ما این شاهکار معماری همچنان مانند گوهری درخشان و مادری مهربان عظمت و زیبایی اش را به ما هدیه می دهد. در این کتاب، بر کاربری مذهبی آتشگاه تأکید شده و با استناد به نتایج آزمایش سالیابی به روش کربن ۱۴، «آتشگاه» یک معبد ایلامی دانسته میشود که بعدها تبدیل به یک معبد مهری میگردد. یزد از جمله شهرهای کویری ایران است که با معماری خاص خود مانند بادگیر، آب انبار، مساجد، تکیهها، خانههای درون گرا و غیره به یکی از زیباترین شهرهای گردشگری ایران تبدیل شده است. همین زیبایی، معروفیت و نزدیکی این مکان به سایر نقاط گردشگری شهر، باعث شده مسافران هتل های نزدیک به زاینده رود اصفهان را برای اقامت انتخاب کنند. در این دوره کاروانسراهایی که در نقاط مختلف ایران ساخته شد باعث رونق کسب و کار گردید. همه بخشهای مختلف بازار فارغ از دوره زمانی که در آن ساخته شدهاند از جنس آجر و گچ هستند. دیگر آب انبار آب انبار تکیه یا حاجی قنبر است که در کنار بازارچه و با موافقت امیر چخماق و به دستور و هزینه نظام الدین حاجی قنبر جهانشاهی در بازار احداث شد.

فاصلۀ آن با پنجمی دوهزار زرع و معبر جلفاست با شهر. تحلیل کالبدی پل ها: قرارگیری شهر اصفهان بر ساحل زایندهرود و ضرورت ارتباط با مناطق واقع بر کرانه دیگر رود، از دیرباز سبب ایجاد پلهایی بر رودخانه بود شده که قدیمیترین آن هها، پل شارستان، از دوره ساسانیان باقی است … پردازش و تفسیر نگاشت های راداری نشان می دهد که در مقاطع طولی و عرضی، اشیا و مصالح مختلف عمدتا شامل تیرآهن و میلگرد تقویتی، بلوک های سنگی، الوارهای چوبی و نیز ناپیوستگی و نشست، در جای جای پل قابل مشاهده است که اسلب های بتنی تقویت شده با تیرآهن و میلگرد، عمدتا مربوط به مرمت های جدید پل بوده و بخش های تقویت شده با بلوک های سنگی و الوارهای چوبی، اکثرا قدیمی است که متحمل نشست و شکستگی های متعددی گردیده اند. کتیبه های دیگر مربوط به سال های بعد هستند و تاریخ های حک شده بر روی آن ها سالهای 770 تا 945 قمری را نشان میدهند علاوه بر کتیبه ها هنر کاشی کاری را می توانید به وفور در هر گوشه ی این مسجد پیدا کنید که نمادهای شعیه مانند شمسه های 72 پر و شمسه های 12 پر را به نمایش گذاشته اند، دو گرم خانه از دیگر بخش های مسجد هستند که با دیوارها و سقف بلند سفید رنگ ساخته شده اند اما از زیباترین و جذاب ترین قسمت های این بنا گنبد تماشایی آن است که قطری برابر با 17 متر دارد و با کاشی های فوق العاده زیبایی از معرق با نقوش گیاهی تزئین شده تماشایی ترین طراحی های این گنبد کتیبه ای از سوره فتح با خطوط کوفی است که دور تا دور آن به زیبایی تمام حک شده و چشم هر بینده ای را محسور می کند.

سی و سه پل در ابتدا 360 متر طول داشته اما امروزه با 295 متر طولانی ترین پل بر روی رودخانه زاینده رود می باشد. ساخت سی و سه پل اصفهان بر روی زاینده رود به دستور شاه عباس صفوی در سال 1008 هجری قمری آغاز شد و در سال 1011 هجری قمری زیر نظر الله وردی خان به اتمام رسید. معماری اصفهان از اواخر قرن نهم آغاز و تا اواخر قرن دوازدهم هجری ادامه پیدا کرد. یکی از برنامه های شهری دوره شاه عباس اول و پس از انتخاب شهر اصفهان به عنوان پایتخت در سال1007 هجری قمری، احداث خیابان زیبا و طویل چهار باغ و باغ های متعدد در پیرامون آن بود که طرح آن به وسیله شیخ بهائی ریخته شد. همین قدر معلوم است که هشت ملکه زیبا شصت سال قبل در این کندوی سلطنتی به سر می بردند. جوی آب طراحی شده در وسط باغ، که حدود 300 متر طول دارد، یادآور باغ های ایرانی است. شکوه مهندسی عالی قاپو، طراحی بی نظیر مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله، زیبایی ورودی قیصریه و نشستن در کنار حوض وسط میدان و دیدن این هم زیبایی قطعا تجربه ایست به یاد ماندنی. از دیگر جاذبه های استان اصفهان میدان نقش جهان که شامل سردر بازار قیصریه و عمارت عالی قاپو و مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله است که با 507 متر طول و 158 متر عرض شاهکاری از مهندسی و معماری را پدید آورده است. استاد حسین بنا اصفهانی معمار این شاهکار می باشد که مسجد شیخ لطف الله اصفهان به دست پسر ایشان استاد محمدرضا اصفهانی ساخته شده است. همچنین با توجه به ناگفته های بسیاری که در مورد محراب این مسجد وجود داشت، طی مصاحبه ای با کارشناسان، در زمینه قرائت و تفسیر آیات و احادیث محراب، از ایشان یاری جستیم.امید است که این پژوهش، در آینده راهگشای محققین و دانشجویان باشد و موجبات بذل توجه بیشتر، به این عنصر فراموش شده معماری فارس، که در هر سفر تحقیقی، شاهد تخریب تدریجی آن بودیم، را فراهم آورد.

ابزار طنابی با کاشی آبیرنگ از دو گلدان نقش برجسته مرمرین برخاسته، قوس ایوان را تزیین میکند. چندین سال پس از این ماجرا یعنی در سال 1310 به دلیل ریزش مجدد کاشی های نصب شده میزان شکاف های مسجد به شدت افزایش یافت به طوری که بنا دیگر در حد تخریب و فروپاشی کامل بود. تمامی آکواریوم های مجموعه دقیقا با محیط زیست آبزیان طراحی و شبیه سازی شده است، به عنوان مثال تونل آکواریوم مجموعه شبیه سازی با خلیج زیبای فارس می باشد. سی و سه پل در ابتدا 40 دهانه داشته است و با گذر زمان و کشت درختان و انحراف آب بعضی از دهانهها متروک شد. ادوارد براون ایران شناس بریتانیایی که در زمان ناصرالدین شاه قاجار از این خیابان دیدن کرده است، ماجرای قطع درختان را در سفرنامه خود با این تفاوت که تعداد درخت های قطع شده برای ساخت قصری در تهران، زیاد بوده ذکر کرده و البته از طلبه هایی که برای حفظ درخت ها، عمال ظل السلطان را کتک مفصلی زدند چیزی نگفته. روستای علی آباد از توابع دهستان بنادکوک دیزه و بخش نیر شهرستان تفت، با مختصات جغرافیایی 53 درجه و 57 دقیقه طول شرقی و 31 درجه و 29 دقیقه عرض شمالی، در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر نیر، واقع شده است. از قصر جهان نما تا پل اللهوردیخان چهارباغ پایین واز پل مزبور تا باغ عباس آباد ( باغ هزارجریب ) چهارباغ بالا نام داشته است و پل چهارباغ به نام پل اللهوردیخان واسطهی اتصال دو چهارباغ بالا و پایین به یکدیگر بوده است. در پایان گاورو، فضای باریک، دراز و شیبداری است که برای حرکت گاو و کشیدن آب از چاه استفاده میشده است.

برای این منظور ابتدا با استفاده از یک الگوریتم تفاضل محدود دوبعدی بهبود یافته، پاسخ GPR مدل های مصنوعی متناظر با ساختارهای ژئوتکنیکی متداول همانند زمین لایه ای، استوانه افقی و منشور دوبعدی شبیه سازی شد. تزیین دیوار ها با کاشی، ایجاد فضایی مفرح و روحانگیز را تقویت میکند. بازدیدکنندگان این آتشکده میتوانند این آتش همیشه فروزان را از پشت دیوار شیشهای ببینند. در عهد سلطنت فیروزشاه جد انوشیروان دادگر قطع باران شده قحطی سخت به پا خواست تا شاه فیروز را به طلب باران بردند؛ خداوند ترحم و تفضل فرموده باران زیادی آمد و خلق مسرور شدند و عهد کردند، بر یکدیگر آب و گلاب میریختند که هنوز در عجم میان عجمان باقی است، و در همان مکان که باران رحمت بر مردم بارید، آتشکده به نام فیروز شاه برپا کردند و کام فیروز نامیدند. آتشکده ورهرام، یکی از خارقالعادهترین جاهای های دیدنی یزد در بهار محسوب میشود که هر گردشگری را به سوی خود جلب میکند. حمام خان که به تازگی ثبت ملی شده، امروز دیگر به یکی از جاذبههای گردشگری یزد تبدیل شده است و مسافرانی که برای بازدید از میدان و بازار خان میآیند، حتماً برای استراحت و تازه کردن گلو و یا خوردن یک وعده غذایی به این بنای تاریخی زیبا سر میزنند. کاخی زیبا که در خیابان سپه و دقیقا پشت ساختمان شهرداری اصفهان واقع شده است. میدان ساعت که دقیقا روبرو خیابان مسجد جامع قرار گرفته، یکی از مراکز دیدنی یزد است که می توانید هنگام قدم زدن در خیابان مسجد جامع در شب، محو زیبایی آن شوید و به نورپردازی ها و مناره های مسجد از دور بنگرید. درعین حال مراکز اقامتی یزد در این ایام تخفیفات ۴۰ درصدی ارائه میدهند و تمام برنامهها را اطلاعرسانی میکنند. از تمام آثار تاریخی این شهر زیبا که بگذریم، وجود خانه های تاریخی اصفهان در قسمتهای مختلف این شهر باعث شده تا این شهر مقصد جالبی برای بسیاری از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی شود.

پنجرههای چوبی که با هنر گرهچینی آمیخته شدهاند و دربها نیز با نقاشیهای خوش رنگ و لعاب، ضیافتی از رنگ به راه انداختهاند که به نظر میرسد چندین روز باید وقت گذاشت تا بتوان تمام جزئیات و زیباییهای آنها کشف کرد. در کنار این پل جایگاه قلعه مانندی با هشت برج کوچک قرار داشت. قسمت دیگر میدان نیز کاملا باز بود و نسبت به الان فضای کمتری داشت اما با جایگاه خاصی که میدان در معاملات و عرضه اشیای تجاری پیدا کرده بود سبب شد این بخش از میدان را وسیع تر نمایند. هتل های نزدیک سی و سه پل اصفهان به دلیل هم جواری با این بنای تاریخی، اهمیت بسیاری دارند. هتل پارسیان کوثر اصفهان: هتل پارسیان کوثر هتلی لوکس و مجهز در خیابان ملت، مقابل سی و سه پل است. منبع عکس: اینستاگرام feelmerit، عکاس: ناشناس«کافه فیل» یکی از بهترین کافه های روباز اصفهان است که در هتل پارسیان کوثر قرار دارد. هتل های نزدیک سی و سه پل شامل هتل سفیر، هتل ونوس، هتل پارسیان کوثر، هتل عباسی، هتل پارسیان سوئیت و هتل عالی قاپو هستند که می توانید به آسانی از سیتا رزرو کنید. اگر به اصفهان سفر کردید، روی سی و سه پل کمی توقف کنید و از چشمانداز زایندهرود لذت ببرید. بی آر تی یا اتوبوسی را انتخاب کنید که به ایستگاه بزرگمهر می رسد بعد از آن کافی است ۳۵۰ متر پیاده روی کنید تا به این مکان برسید. پشت این تکیه به عبارتی در شرقِ میدان، بازار «حاجی قنبر» قرار دارد که جزو بناهای «نظامالدین حاجی قنبر جهانشاهی» محسوب میشود؛ این شخص که بهفرمان جهانشاه قره قریونلو به حکومت یزد رسیده بود، آثار دیگری هم در یزد بنا کرده است. پلی که چهار باغ را به رودخانه متصل میسازد و توسط فرمانده سپاه شاه عباس ساخته شده اکنون محل آمد و رفت وسایط نقلیه زیادی است و گاهگاه کاروانهای شتر نیز از روی آن میگذرد (تصویر49).این ساختمان مستحکم سیصد سال پیش توجه شخص دقیق و موشکاف و با تجربهای مانند لرد کرزن را به خود جلب کرد.

سپس با استفاده از یک سیستم GPR مجهز به آنتن های پوشش دار با فرکانس مرکزی 500 مگاهرتز، تعداد 46 پروفیل GPR شامل 36 پروفیل عرضی در راستای شرقی- غربی عمود بر امتداد پل، 7 پروفیل طولی در عرشه پل در راستای شمالی- جنوبی به موازات امتداد پل و 3 پروفیل عرضی از پایه های پل برداشت شد. رشتهطاقهای آن بلندتر از ارتفاع سر هستند و شاید برای تشویق اسبسواران جهت استفاده از پل اینطور تعبیه شدهاند. در طرفین پل نیز دالانهایی مسقف برای پیادگان سر برافراشتهاند. در گروه دوم، پل بخشی از فضای شهریست که زندگی شهری در آن جریان دارد. با مجموعه هتل باشی همراه شوید تا شما را با تعدادی از این شاهکارها آشنا کنیم. ماجرا از این قرار است که آن را طوری ساختند که با به لرزش در آوردن یکی از منارهای آن تمامی بنا میلرزد. در نهایت این سبک از معماری در زمان آغامحمدخان قاجار و ورود و تاثیرپذیری ازمعماری غرب روبه نابودی رفت.از دیگر ویژگی معماری بناهای تاریخی اصفهان در این دوره این است که گنبدها به صورت دو پوسته و میان تهی اجرا می شدند و نماها نیز یکدست و با کاشی های معرق و هفت رنگ،با گچبری ها و ارایه های آجری تزئین می شدند. آثار تاریخی با درایه های متعدد و کارکردهای گذشته و حالشان در نگهداری دراز مدتشان با مشکلات متعددی روبرو هستند و گاها درک و تشخیص نحوه کاربری مناسب و بهسازی های مرود نیاز در دراز مدت با مشکلات متعددی روبرو می باشد در این مقاله با پرداختن به یکی از این مشکلات که در مورد پل تاریخی سی و سه پل به دلیل تصرفات نارست در آن رخ داده است ارائه می گردد.

هتل سنتی اصفهان همسایه ای فوق العاده زیبا و تاریخی در کنار خود دارد که نام آن تقش جهان است. شاید تصور کنید که تبدیل کردن خانهای باستانی و زیبا به یک کافه رستوران، اصلا کار درستی نباشد. شاه نظام الدین کرمانی از عاملان مالیاتی شاهرخ تیموری بود که به یزد فرستاده شد. پلهای احداث شده بر زایندهرود را باید در دو گونۀ متفاوت از نظر کارشناسان گنجانید. پلهای اصفهان یعنی پل اللهوردیخان که سیوسه پل هم نامیده میشود در سال 1602 به طول 290 متر روی زایندهرود ساختهشده و پل خواجو که در سال 1630 میلادی بناشده بر روی یک شالوده سنگی احداث شدهاند. آثار مهندسی و مقاصد معماری بهندرت در این حجم بحث میشود اما پلهای اصفهان از چند وجه مهماند ازجمله معماران شهری که باید اساساً در موردشان بحث کرد. هشتم پل خواجو از غرایب طرح های معماری و مهندسی است . پی و فوندانسیون این بنا طوری ساخته شده است که آب و رطوبت استحکام پل را افزایش می دهد. اولین برنامه مرمت گر، آماده سازی اثر هنری برای مطالعه دقیق است تا در پی آن، مشکلات اثر پیدا شده و طبقه بندی گردد. گرمابه نور طوری ساخته شده است تا در سطحی پایینتر از سطح زمین قرار بگیرد و این موضوع علاوه بر آسان کردن دسترسی به آب سالم، باعث خنک شدن هوای حمام هم میشود به گونهای که در تابستانهای بسیار داغ این سالهای یزد، دمایش به ۲۰ درجه هم میرسد. این آکواریوم دارای گونههای مختلف آبزیان بوده و در زیر زمین واقع شده است. امکان دارد شاهعباس دوم بهخوبی آگاه بوده است که کار ساخت پل و بهویژه دالانهای پایینتر آن کاری شبهمذهبی بوده که در آن لذتهای قرآنی بهشت با عمارتهایی که زیر آنها رودهایی جریان دارد در زمین تصور شوند. گنبد زیبای مسجد از نوع دو پوسته پیوسته بوده و بر آن، نقش گل صابونکی معقلی با ظرافت اجرا شده است و بر ساقه آن عبارت "الملک الله" به خط کوفی تکرار شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.