جراح مغز و اعصاب چه مي كند؟



جراح مغز و اعصاب پزشكي است كه مشكلات عصبي را تشخيص مي دهد و معمولاً آنها را از طريق مغز يا ستون فقرات درمان مي كند. او مسئول درمان سكته‌هاي مغزي، تومورها، ناهنجاري‌هاي مادرزادي، عفونت‌ها و آسيب‌هاي سر يا ستون فقرات است. زندگي روزمره يك جراح مغز و اعصاب بسيار پيچيده است و وظايف و مسئوليت هاي او دائما در حال تغيير است.



وظايف و مسئوليت هاي جراح مغز و اعصاب

جراحان مغز و اعصاب براي برداشتن تومورها، تسكين درد مزمن و درمان تروما، بيماري هاي عروقي و شرايطي مانند بيماري پاركينسون و صرع، عمل هايي را بر روي مغز، نخاع و اعصاب محيطي انجام مي دهند. همچنين از جراحي براي درمان هيدروسفالي، تجمع غيرطبيعي مايع مغزي نخاعي در مغز استفاده مي‌كند. جراحان مغز ممكن است بر اصلاح ناهنجاري‌ها و درمان بيماري‌هاي نخاع مانند بيماري‌هاي دژنراتيو ستون فقرات و مولتيپل اسكلروزيس تمركز كنند. ساير زمينه هاي تخصص عبارتند از جراحي مغز و اعصاب كودكان و راديوسرجري، استفاده از پرتو براي درمان تومورها.


وظايف روزانه جراح مغز و اعصاب

روز جراح مغز و اعصاب خيلي زود شروع مي شود، معمولا بين ساعت 5:30 تا 7 صبح. اولين مسئوليت روزانه يك جراح مغز و اعصاب انجام عمل هايي براي حل مشكلات سيستم عصبي است، اما او وظايف ديگري نيز دارد. اين كارها شامل معاينه و تشخيص بيماراني است كه به بيمارستان مراجعه مي كنند و اين كار غيرقابل پيش بيني است زيرا نمي توان براي بيماران اورژانسي از قبل برنامه ريزي كرد. جراح مغز و اعصاب بايد با خانواده بيمار ملاقات كند و خانواده را در مورد آخرين اطلاعات جراحي به روز كند، سوابق بيمار را حفظ كند، نسخه بنويسد و فرم ها را پر كند.



جراحي اضطراري

روز جراح مغز و اعصاب ممكن است با جراحي برنامه ريزي شده براي برداشتن تومور مغزي يا ترميم آسيب عصبي شروع شود و ساير روش ها در طول روز برنامه ريزي شده است. اما ساير جراحي ها به دليل جراحي اورژانسي بيمار مبتلا به آنوريسم يا سكته مغزي مي توانند به طور ناگهاني به تعويق بيفتند. برنامه تخصصي جراح مغز و اعصاب با توجه به شرايط اورژانسي دائما در حال تغيير است و ساير بخش هاي بيمارستان براي مشاوره به جراح متخصص مغز و اعصاب مراجعه مي كنند.

يك جراح مغز و اعصاب

از يك جراح مغز و اعصاب انتظار مي رود علاوه بر جراحي، مشاوره با ساير پزشكان و رسيدگي به امور اداري، به جنبه تجاري حرفه پزشكي نيز توجه كند. برخي از بخش‌هاي جراحي مغز و اعصاب هر سه ماه يك بار براي همه جراحان مغز و اعصاب يك خط پايان تهيه مي‌كنند و به جراحاني كه سود مي‌برند امتياز ويژه مي‌دهند. اين مي تواند بخش اجرايي خود را داشته باشد و در جلسات با مدير تجاري شركت كند، اين بخشي از برنامه جراحي مغز و اعصاب است.



ساعت كاري جراح مغز و اعصاب

جراحان مغز و اعصاب اغلب چندين عمل جراحي را در روز انجام مي دهند، از روش هاي ساده سرپايي تا جراحي پيچيده مغز با استفاده از ميكروسكوپ هاي ويژه. حتي رئيس بخش جراحي مغز و اعصاب بيمارستان در سال صد عمل جراحي انجام مي دهد. به دليل نياز به جراحي اورژانسي، متخصص مغز و اعصاب اغلب ديرتر از زمان مقرر به خانه مي آيد. روز جراح مغز و اعصاب مي تواند از ساعت شش يا هفت صبح شروع شود و تا نه شب ادامه يابد.

به دليل اشباع بيش از حد اين حرفه، بسياري از جراحان مغز و اعصاب آن را يك خدمت و نه راهي براي كسب درآمد مي دانند. به طور كلي، اين حرفه براي افرادي جالب است كه به ساختار مغز علاقه مند هستند، دست و پاي خود را در مكان نامناسب گم نمي كنند و به توانايي خود در تصميم گيري اطمينان دارند.

مشاهده رفرنس: https://payju.ir/content/ليست-پزشكان-متخصص-مغز-و-اعصاب-شيراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.