بي حسي انگشت + عوارض و درمان



اگر فرزند دلبند شما نيز عادت به مكيدن انگشت خود دارد، جاي نگراني نيست. مكيدن انگشت در كودكان يك واكنش طبيعي است و به طور معمول همه كودكان از مكيدن انگشت لذت مي برند. اگرچه در ابتدا علاقه كودك به مكيدن بسيار زياد است، اما به تدريج اين عادت كاهش مي يابد. برخي از كودكان اين عادت را پس از 2 سال ادامه مي دهند. در اين صورت عواقب بدي براي دندان هاي آنها خواهد داشت. از چه روشي براي ترك اين عادت در فرزندتان استفاده مي كنيد؟ براي يافتن پاسخ سوالات خود در اين زمينه با اين مقاله همراه باشيد.


علل مكيدن انگشت

علل مكيدن انگشت شست را مي توان در دو گروه زير قرار داد:

روانشناسي: برخي از كارشناسان معتقدند كودكان زماني كه احساس ناامني، تنهايي يا نگراني مي كنند شروع به مكيدن انگشتان خود مي كنند و اين منشأ رواني دارد.

رايج: مكيدن شست گاهي اوقات فقط يك عادت است كه ممكن است در ابتدا دليلي داشته باشد، اما پس از مدتي به عادت تبديل شد.

همچنين گفته مي شود كه نوزادان به دلايل زير شست خود را مي مكند.

گرسنگي

براي

نگران بودن

راحت

اين يك تينامي است

كسالت

نگراني

 

چه زماني بايد مكيدن شست خود را متوقف كرد؟

مكيدن شست تا زماني كه دندان‌هاي دائمي وارد نشود، نگران كننده نيست. اما بعد از آن روي لب (كام) دهان، رديف دندان ها تأثير مي گذارد. اگر كودك انگشت را بيش از حد ليس بزند، آسيب بيشتري به دندان وارد مي كند تا اينكه انگشت را بدون حركت در دهان نگه دارد.

عوارض ناشي از مكيدن طولاني نوك پستان يا انگشت شست



مشكلات دنداني ناشي از مكيدن انگشت عبارتند از:

اختلال فك

پستانك ها داراي اندازه ها و شكل هاي مختلفي هستند كه اكثر آنها براي قرار دادن در دهان مناسب نيستند. گاز گرفتن پستانك يا شست به مرور زمان باعث اختلال در رشد فك ها مي شود.


پوسيدگي دندان

بسياري از والدين سعي مي كنند با فرو بردن پستانك در عسل يا ساير خوراكي هاي شيرين، كودك خود را آرام كنند. باكتري هاي دهان از مواد شيرين تغذيه مي كنند و اسيدهاي مضر توليد مي كنند. اين اسيد به ميناي دندان حمله مي كند و در نتيجه دندان هاي كودكان دچار پوسيدگي يا پوسيدگي دندان مي شود.

شير قوي

ساختار دهان در دوران كودكي ساده است. بنابراين، مكش طولاني مدت پستانك يا انگشت شست منجر به كاهش پوشش داخلي دهان مي شود. زيرا دهان منعطف شكل مكيده شده را به خود مي گيرد.

 

دندان هاي كج

دندان در حال رشد به دليل چسبيدن انگشت شست و نوك سينه كج مي شود و زشت به نظر مي رسد. علاوه بر اين جويدن انگشت شست و پستانك در سنين بالا احتمال نياز به بريس را افزايش مي دهد. شايع ترين علائم دنداني مرتبط با جويدن اشياء غير خوراكي عبارتند از:

اپن بايت قدامي: هنگامي كه دهان بسته است، دندان هاي آسياب بالا و پايين به درستي روي هم قرار نمي گيرند.


دندان هاي متحرك: مشعل ها حركت مي كنند.

باريك شدن فك بالا (فك بالا): كام سخت در اثر فشار داخلي ناشي از مكش و فشاري كه زبان به كام سخت وارد مي كند، جمع مي شود و آن را به سمت كام مي راند.


عادت جويدن انگشتان پا را درمان و متوقف كنيد

اقدامات درماني ساده اي براي جلوگيري از مكيدن انگشت در كودكان در خانه وجود دارد، اما اگر كودك شما حدود 4 سال يا بيشتر سن دارد، بهتر است به پزشك مراجعه كنيد يا حتي كودك خود را به دندانپزشك يا روانشناس معرفي كنيد. در سن 4-3 سالگي، مكيدن انگشت در بسياري از كودكان باعث ايجاد فاصله بين دندان هاي بالا و پايين مي شود و رشد فك را تغيير مي دهد كه اغلب باعث مشكلات گفتاري مي شود. ماهيچه هاي زبان به درستي رشد نمي كنند. پس بهتر است عادات كودك خود را در اين سن رعايت كنيد و اجازه دهيد.


از مكيدن انگشتان كودكتان جلوگيري كنيد

براي جلوگيري از مكيدن انگشت شست فرزندانتان در خانه، مي‌توانيد قوانيني را وضع كنيد تا از مكيدن انگشت شست كودكتان جلوگيري كنيد. بهتر است بدانيد كودك شما چه زماني و كجا مي تواند انگشت شست خود را بمكد و آن را محدود و حذف كنيد. از بين بردن زمان، مكان و حتي فرصت مكيدن انگشت به كودك شما كمك مي كند تا از پتو يا جايگزين ديگري براي شست استفاده كند.


كودك را تنبيه نكنيد.

كودك خود را به خاطر مكيدن شست سرزنش يا تنبيه نكنيد. اتهام و تنبيه فقط از عزت نفس و عزت نفس او مي كاهد.



زمان مكيدن شست كودك را بدانيد.

تماشاي تلويزيون و رفتن به رختخواب دو زمان متداول است كه نوزادان به عادت هاي شيردهي خود باز مي گردند.


مطالعه از رفرنس:https://realtimedentist.com/1399/02/دندانپزشك-خوب-در-شيراز-ليست-بهترين-دند/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.