۴ نكته مهم كه قبل از تعمير گوشي بايد بدانيد + ويژگي‌‌هاي تعميركاران حرفه‌اي

نكات مهم در تعمير گوشي چيست؟ در استفاده از خدمات تعميرات براي گوشي‌هاي موبايل، به چه چيزهايي توجه كنيم؟ چه تخلفات و روش‌هاي كلاهبرداري در اين حوزه وجود دارد؟ اين سوالات، پرسش‌هايي هستند كه ممكن است زماني به آن برخورد كنيم. در اين مقاله با ما باشيد تا به اين مسائل پاسخ دهيم.


تعميرات گوشي چيست؟
نكات مهم در تعمير گوشي چيست؟ همه ما ممكن است در طول استفاده از تلفن‌هاي همراه خود، مشكلاتي را در اين دستگاه‌ها تجربه كرده باشيم كه نياز به تعمير آن وجود داشته باشد. از جمله نفوذ آب درون دستگاه‌ها، خراب شدن برد ها، از كار افتادن بخش خاصي از برد، صفحه نمايش و غيره. براي رفع اين نوع مشكلات، چاره‌اي جز تجويل گوشي به تعميرات تخصصي آن نداريم.

مشاغل خدماتي تعميرات يكي از مهم‌ترين نوع حرفه‌هايي هستند كه در سطح جامعه وجود دارند كه معمولا بسياري از مردم عادي به آن نياز خواهند داشت. از از عيب‌يابي گرفته تا تعويض قطعات، سرويس‌هاي مختلفي در اين نوع مراكز ارائه مي‌شوند.

 

جايگزيني باتري
تعمير صفحه نمايش
تعويض دوربين
تعمير پورت شارژ
تعويض گوشي
تعويض دكمه هوم
تعويض اسپيكر
تعمير آسيب نفوذ آب


به طور معمول سرويس تعميرات گوشي در 2 مرحله ارائه مي‌گردند. در قدم نخست، لازم است ابتدا نوع مشكل شناسايي شود كه اين كار با استفاده از بررسي‌هاي سخت افزاري و نرم افزاري انجام مي‌گردد. با گذر از اين بخش، تيم تكنسين وارد مرحله اجرايي شده و اقدام به برطرف كردن مشكل مربوطه مي‌كند. براي انجام اين نوع خدمات، لازم است از تجهيزات مختلفي اعم از هيتر، لحيم‌ها، سشوارهاي صنعتي، منبع تغذيه و غيره.جوان ايراني (irjavan.com)

نكات مهم در تعمير گوشي تلفن همراه چيست؟
در طول سال‌هاي گذشته، استفاده از گوشي‌هاي تلفن همراه به شدت افزايش يافته است و به واسطه كاربرد بي شمار آن نيز تقاضا براي تعميرات آن بيشتر شده است. اين موضوع سبب شده است تا بسياري از از افراد به سمت ارائه مشاغل خدماتي تعميرات گوشي هدايت شوند. اما با اين حال در اين ميان نكاتي وجود دارد كه لازم است مشتريان به آن توجه كنند.

بيشتر اين نكات مهم در تعمير گوشي در زمينه ارائه خدمات به صورت معتبر است كه در برخي از مراكز به خوبي ارائه نمي‌شود. به عنوان مثال مي‌توان به عدم رعايت استانداردها و تعميرات استاندارد اشاره كرد كه سبب مي‌شود تا گوشي‌هاي تلفن همراه به خوبي كار نكنند و يا پس از مدت كوتاهي دچار خرابي شوند. در ادامه اين مقاله سعي شده است تا چند گريز به اين نكات زده شود تا شما به عنوان مصرف كنندگان و نيز ارائه كنندگان اين نوع خدمات بتوانيد از آن بهره مند شويد.



انواع روش هاي كلاهبرداري از نكات مهم در تعمير گوشي
نكات مهم در تعمير گوشي براي اولين بخش، مربوط به انواع روش‌هاي كلاهبرداري است كه مي‌بايست همه كساني كه به عنوان مصرف كننده اين خدمات هستند، به آن توجه كنند. در واقع كلاهبرداري در هر صنعتي وجود دارد و محدود به يك نوع شغل يا حرفه نيست. براي بسياري از ما كه به عنوان مبتدي از خدمات تعميرات گوشي استفاده مي‌كنيم، ممكن است اين موارد به چشم نخورد. با اين حال براي درنظر گرفتن احتياط بيشتر بهتر است آشنايي اوليه با آن داشته باشيد. به طور كلي در اين بخش از نكات مهم در تعمير گوشي مي‌توان به انواع روش‌هاي كلاهبرداري اشاره كرد كه عبارتند از:



استفاده از قطعات تقلبي: اولين مورد در اين بخش از نكات مهم در تعمير گوشي، استفاده از قطعات تقلبي است. در اين حالت ممكن است تعميركار، هزينه يك قطعه اصلي را از شما گرفته اما به جاي آن، قطعات دست دوم و حتي تقلبي كه در بازار رايج است را قرار دهد. اين كار مي‌تواند به خراب شدن آن بخش در آينده‌اي نه چندان دور منجر شود. به طور معمول، هدف از انجام اين كار كسب سود بيشتر است.


استفاده از قطعات كاركرده: ممكن است قطعاتي از گوشي‌هاي اوراقي براي تعمير گوشي‌هاي شما استفاده گردد. اين روش نيز مي‌تواند منجر به خراب شدن گوشي در مدت زمان كوتاهي بشود. با اين حال استفاده از قطعات كاركرده در تعميرات بسياري از وسايل، به جهت اورجينال بودن برخي از قطعات و يا عدم وجود آن در بازاري داخلي در برخي از مدل‌ها استفاده مي‌شود.


عيب گرفتن بيش از حد: يكي از ترفندهاي كلاهبرداري ديگري كه در زمينه تعميرات گوشي‌ها وجود دارند، بيان عيب‌ها و مشكلات بسياري است كه ممكن است توسط برخي از افراد بيان شود. در اين حالت صاحبان اين نوع كسب و كارها، ايرادهاي بسياري از گوشي شما مي‌گيرند كه ممكن است برخي از آنها نادرست باشد. اين باعث مي‌شود تا برخي از قطعات نيز بدون نياز به تعمير جايگزين شده و به طور كلي، هزينه‌هاي تعميرات افزايش يابد. بنابراين يكي از نكات مهم در تعمير گوشي، استفاده از سرويس‌هاي مراكز معتبر است.

 

چگونه تعميركار معتبر را تشخيص دهيم؟
در پاسخ به نكات مهم در تعمير گوشي كه در بخش قبل بيان كرديم، مهم‌ترين و بهترين راهكار آن است كه به يك تعميركار معتبر مراجعه كنيد. به طور معمول، اين نوع از مراكز تعرفه‌هاي مشخصي دارند و نيز از سوي برندها و شركت‌هاي بزرگ تاييد شده هستند. به همين خاطر و با توجه به پروتكل‌هايي كه در آن ها وجود دارند، مي‌توان اعتماد بيشتري به اين آنها نمود. اما تشخيص چنين مراكزي  چگونه ممكن است؟ اين پرسش مهمي است كه براي آن راهكارهاي زير را مي‌توان مطرح كرد كه عبارتند از:

ارائه ضمانت اصالت قطعات توسط مركز تعميرات موبايل: اگر رفع مشكلات شما به گونه‌اي است كه با تعويض قطعات داخلي انجام مي‌گردد، بهتر است پيش از ارائه دستگاه خود براي تعميرات، از خدمات دهنده تضمين اصالت قطعات را سوال كنيد. اين موضوع نگران كننده‌اي است كه بسياري از افراد ممكن است در مراكز مختلف مطرح كنند و معمولا شركت‌هاي تعميرات با اصالت آن را رعايت مي‌نمايند. با اين حالت ممكن است هزينه‌ي دريافت قطعات اورجينال و نو از شما گرفته شود كه در قبال كاركرد طولاني‌تر دستگاه شما، ارزش آن را دارد.


گارانتي پس از تعميرات: مورد ديگر از نكات مهم در تعمير گوشي مراكز معتبر، ارائه گارانتي بدون شرط پس از تعميرات در يك بازه معين است. هرچقدر اين زمان بيشتر باشد، نشان از اطمينان آنها از عملكرد صحيح گوشي‌ها و تعميراتشان است كه مي‌تواند ارزش آن را بيشتر كند. اين مورد معمولا توسط بسياري از مراكز تعميرات گوشي ارائه نمي‌شود و يا مدت زمان بسيار كمي براي آن وجود دارد. داشتن چنين گارانتي منجر خواهد شد تا در صورت وقوع مشكل چند روز پس از تعميرات، امكان بررسي و رفع آن توسط تعميركار وجود داشته باشد.


زبانزد بودن: از نكات مهم در تعمير گوشي و يافتن يك محل معتبر براي آن، توجه به مراكزي است كه زبانزد عام و خاص هستند. اين راه حل معمولا بهترين فيدبك را دارد. چراكه تجربه واقعي است كه مي‌توانيد از دوستان خود دريافت كنيد. به طور معمول، استفاده از نقد و نظراتي كه در وب سايت‌ها، نقشه گوگل و نيز فضاهاي مجازي پيرامون اين مراكز مطرح مي‌شوند، مي‌توانند درنظر گرفته شوند.


بخش سوم از نكات مهم در تعمير گوشي، مربوط به اقداماتي است كه مشتريان مي‌بايست به آن توجه كنند. در اين حالت مي‌توان به برخي موارد زير اشاره كرد كه عبارتند از:

تهيه فايل بكاپ از اطلاعات گوشي: اگر گوشي شما كار مي‌كند، حتما پيش از ارائه آن به يك مركز تعميراتي، يك فايل بكاپ از اطلاعات آن تهيه كنيد. اين اقدام يكي از بديهي‌ترين كارهايي است كه مي‌بايست انجام دهيد. چراكه منجر خواهد شد تا از حذف شدن گوشي شما در اثر فرمت حافظه داخلي آن جلوگيري كرده و امكان بازيابي آن را داشته باشيد.


اطلاعات كافي به تعميركار: بيان جزئيات كامل در خصوص چگونگي خراب شدن گوشي و نيز مشكلي كه اكنون با آن روبرو هستيد، بسيار مهم است. به عنوان صاحب تلفن همراه، مي‌بايست توضيحات كاملي راجع به اتفاقاتي كه براي گوشي شما رخ داده است را بيان كنيد. در صورتي كه گوشي شما از قبل دچار مشكل شده است، آن را به تعميركار گوشزد كنيد. قطعاتي كه خراب شده‌اند را ذكر كرده و سعي نكنيد نكته‌اي را پنهان نماييد. به طور معمول، با بيان اين جزئيات تعميركاران مي‌توانند محل دقيق خرابي را تشخيص داده و مرحله عيب يابي را به سرعت انجام دهند.


حذف اطلاعات مهم گوشي: از نكات مهم در تعمير گوشي كه پيش از درست كردن آن بايد رعايت كنيد، حذف اطلاعات مهم از تلفن همراهتان است. عكس‌هاي شخصي، رمز‌ها و اطلاعات ورود، پيامك‌هاي بانك و غيره، شماره تلفن‌ها، برنامه‌هاي اقتصادي مانند برنامه‌هاي مديريت حساب بانكي و پسوردها، ايميل‌ها و غيره از جمله مواردي هستند كه مي‌بايست در اين راستا به آن توجه كنيد.


تحقيق در مورد خرابي قطعه: آشنايي اوليه با مشكلي كه در گوشي شما ايجاد شده است، به شما كمك خواهد كرد تا خرابي ايجاد شده را به دقت توضيح دهيد. همچنين اين كار منجر مي‌شود تا از سوء استفاده تعميركاران پيرامون مشكل ايجاد شده و ناآگاهي‌تان جلوگيري نماييد.

ويژگي‌ هاي يك تعميركار حرفه اي موبايل چيست؟
در نهايت چهارمين بخش از نكات مهم در تعمير گوشي، آشنايي با ويژگي‌هاي يك تعميركار حرفه‌اي موبايل است. آگاهي از اين فاكتورها به شما كمك خواهد كرد تا بتوانيد يك تعميرگاه مناسب را به راحتي تشخيص دهيد. در اين راستا مي‌توان به موارد زير اشاره كرد كه عبارتند از:

تجهيزات مناسب: بدون شك، داشتن تجهيزات مناسب يكي ديگر از نكات مهم در تعمير گوشي است كه مجموعه‌هاي معتبر و ممتاز دارند. اين ويژگي‌ از سوي ديگر منجر به افزايش كيفيت تعميرات و كاهش درصد خطا خواهد شد و به تعميركاران كمك مي‌كند تا بتوانند مشكلات گوشي‌ها را به دقت بررسي و برطرف كنند. اين تجهيزات معمولا وسايل مشخصي هستند كه براي عيب يابي، بزرگنمايي، بازكردن قطعات بدون آسيب به آنها و غيره استفاده مي‌شوند. به عنوان مثال، استفاده از وسايل قديمي براي باز كردن قاب گوشي همراه با فشار و زور بيشتر است كه احتمال خرابي آن را افزايش مي‌دهد. اين در حالي است كه وسايل مدرن و جديد اينكار را راحت‌تر و سريع‌تر انجام مي‌دهند.


محيط حرفه‌اي:. تجهيزات مناسب محدود به محل تعميرات نيست. بلكه فراهم كردن يك فضاي ايمن و حرفه‌اي نيز بسيار مهم است. در اين حالت بايد به فراهم كردن زمينه مناسب براي مشتريان، مشخص بودن محل پذيرش خدمات و بخش‌هاي تعميرات اشاره كرد.


نمايندگي‌ها: به طور معمول، مراكزي كه به عنوان نمايندگي معرفي مي‌شوند، از نيروي متخصص با تجربه و آموزش ديده بهره مند هستند كه قبلا مدارك و آزمون‌هاي مربوطه را انجام داده‌اند. بنابراين همواره بهتر است اين مراكز را در اولويت قرار دهيد.


مشخص بودن هزينه و زمان: به طور معمول، مجموعه‌هايي كه به صورت رسمي و دقيق كار مي‌كنند، تعرفه‌هاي مشخصي دارند و زمان انجام سفارشات مشتريان خود را در موعد مقرر بيان كرده و به تعويق نمي‌اندازند.


گواهينامه و مجوزها: همه واحدهاي تعميراتي در اين حوزه مي‌بايست جواز و گواهينامه تعميراتي را داشته باشند. همچنين وجود برخي ضمانت‌ها كه در بخش قبل بيان كرديم، نصب دوربين‌هاي مداربسته و تامين امنيت مناسب محل كسب از ديگر شاخصه‌هاي يك مركز تعميرات معتبر است.

۴ نكته مهم كه قبل از تعمير گوشي بايد بدانيد + ويژگي‌‌هاي تعميركاران حرفه‌اي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.