پارک ملی گلستان

 

جاهای دیدنی گرگان را ببینید - یکی از بهشتهای شمال ایران بدین صورت که بهار تمام طبیعت رامسر غرق در تازگی و طراوت و پاییز طبیعتی هزار رنگ با آب و هوایی دلپذیر را شاهد هستیم. آمل شهری بزرگ و با جاذبههای فراوان گردشگری است که فرصت تماشای جاذبههای توریستی طبیعی و تاریخی را برای علاقمندان فراهم میسازد. پلور (Polour) روستایی از توابع بخش لاریجان آمل در استان مازندران است. روستای کندلوس روستایی از توابع قسمت کجور شهرستان نوشهر است که در استان مازندران ایران قرار دارد. این شهر که در جنوب شهرستان نور قرار گرفته است، یکی از بخشهای مهم مازندران شناخته میشود و به دلیل داشتن منابع طبیعی و چشمانداز فوقالعاده، توانسته به یکی از قطبهای گردشگری مازندران تبدیل شود. در قلب جنگلهای این روستا دشتهایی وسیع و سرسبز دیده میشود، که در روز ۱۳ فروردین هر سال پر از مسافر میشود. هدف از احداث این بوستان جنگلی که در آغاز مسیر وزیدن باد غربی به شهر تهران قرار گرفته، بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران بودهاست. بوستان مسافران به مساحت ۱۲ هکتار و با هدف اسکان موقت مسافران و تماشاچیان مسابفات فوتبال در این پارک ساخته و راه اندازی شده است. در این ییلاق، چشمهای وجود دارد که از دل زمین میجوشد و دوباره به زمین فرو میرود. نام اصلی این روستا با گویش محلی به نام “اتا او” است که در فرهنگ فارسی با نام “یک آب” شناخته میشود که از دوران گذشته به عنوان آب شرب و بهداشتی مورد استفاده عموم اهالی روستا بوده و هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد. البته حسن اکبری، معاون محیطزیست طبیعی سازمان حفاظت محیطزیست معتقد است که جمعیت یوزپلنگ ایرانی هنوز از «گردنه بطری» عبور نکرده است، اما باید با انجام مطالعات جامع، مشخص شود که در حال حاضر جمعیت کدام گونههای جانوری ایران به دلیل جزیرهای شدن زیستگاهها از «گردنه بطری» عبور کرده و برای کدام گونهها هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نزدیکی شهرهای شمالی به تهران و سفرهای متعدد باعث شده تا فکر کنیم که تمام مناطق دیدنی شما را کشف کردهایم؛ اما جالب است بدانید که هنوز بسیاری از مناطق شمالی بکر و دست نخورده باقی ماندهاند. اکثر کسانی که از شهرهای جنوبی و مرکزی به طرف مشهد میروند، خبر ندارند که به جای مسیر خشک و خستهکنندهای که معمولا طی میکنند، راهی جنگلی وجود دارد که با دار و درختهای سرسبز و هیجان انگیزش، خستگی سفر را از بین میبرد. همچنین در درون بوستان، جاده ماشینرو نیز وجود دارد که از طریق آن میتوان به مناطق بالایی بوستان دسترسی داشت. بوستان جنگلی لتمال کن در مسیر وزش بادهای شرقی - غربی تهران واقع شدهاست و سهم به سزایی در تلطیف هوای شهر تهران به خصوص حوزه غرب آن داراست. پارک جنگلی قلعه رودخان به مساحتی بالغ بر 1870 هکتار که قسمت اعظم آن کوهستانی و میان بند می باشد، دارای طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر است و در جوار روستای قلعه رودخان در فاصله 20 کیلومتری جنوب شرقی فومن قرار دارد. پارک جنگلی ماسوله 2041 هکتار وسعت دارد و قسمت اعظم آن کوهستانی و میانبند است. ویژگی های سنتی بناهای ماسوله به طرز زیبا و با اصول مهندسی سنتی و معماری خاص به سمت کوهپایه بنا شده است و چشم انداز آنها به صورت پلکانی از کوه به دره و وضعیت منحصر به فرد آن سالانه، پذیرای مشتاقان بیشماری است.

پارک جنگلی سیسنگان معروفترین پارک جنگلی شمال کشور و خاورمیانه که در شهرستان نوشهر واقعشده است، نیز پذیرای مسافران نوروزی است. ناهارخوران یکی از معروفترین جنگلهای شمال ایران است که در استان گلستان و در 8 کیلومتری شهر گرگان قرار دارد. فیلبند بهدلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، چشمانداز بینظیری را نسبت به طبیعت بکر و مناظر اطراف ایجاد میکند. این پارک که در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد، از شمال به دریای خزر، از جنوب به سلسله جبال البرز محدود میشود. چشمههای آب گرم از دیرباز به دلیل وجود املاح و مواد معدنی مختلفی که از دل زمین میجوشد، خاصیت درمانی مختلفی داشتهاند و فصول مختلف سال، مردم از نقاط دور و نزدیک برای آب تن در این چشمههای آب گرم به چمستان و روستای لاویج سفر میکنند. پارک جنگلی کشپل با مساحتی بالغبر ۲۱.۷ و در فاصله ۲.۵ کیلومتری شهر چمستان قرار دارد و به لحاظ دارا بودن چشمههای آب فراوان حائز اهمیت بوده بهگونهای که درمجموع در محدوده تفرجگاه کشپل ۱۰ چشمه با دبی متوسط ۳ تا ۰.۵ لیتر در ثانیه شناساییشدهاند ضمن اینکه رودخانه لاویج رود نیز از کنار این پارک زیبا عبور میکند. ریزشهای جوی در روستا زیاد بوده و از نظر آب و هوایی شرایط لازم را به عمل آوردهاند در نتیجه در سراسر روستا پوشش گیاهی غالب را درختان جنگلی تشکیل میدهند که بهطور عمده شامل درختان پهن برگ خزان دار میباشد بهگونهای که هفتاد الی هشتاد درصد ارتفاعات روستا و شهرستان سواد کوه پوشیده از درختان جنگلی میباشد وسایر ارتفاعات را نیز مراتع در اختیار خود دارند که مورد استفاده دامداران است.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بودهاست.

تنوع پوشش گیاهی این منطقه بالا بوده و در ارتفاعات مختلف، متفاوت هستند. سد خاکی لار با هسته رسی در دهستان بالا لاریجان بخش لاریجان شهرستان آمل واقع است ولی تامینکننده آب آشامیدنی حوالی تهران و آب مورد نیاز آبیاریهای کشاورزی آن منطقه است. از دل کوههای دشت لار، رودهایی با آب زلال و گوارا در لار جاری میشوند و این دشت را آبیاری و سیراب میکنند. این مسیر پر از دشت های پرگل و چشمه های جوشنده است. از جمله مقاصد گردشگری برای سفر یک روزه در زمستان هستند. برای سفر یک روزه در این منطقه اقامتگاه کلبه ای و یا سوئیت اجاره ای وجود دارد؟ چون سوئیتهای ارزان و مستقل زودتر پُر میشوند و بهترین راه برای پیدا کردن این گونه اقامتگاهها، استفاده از سایتهای معتبر اجاره سوئیت و ویلا است. از امکانات این بوستان میتوان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد. در این بوستان پستاندارانی چون شوکا، مرال، خرس قهوهای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، گراز و شغال زیست میکنند. این قلعه از بزرگ ترین دژهای نظامی ایران و گیلان است و پیشینه آن به قرن پنجم یا ششم هجری قمری می رسد. راه دسترسی به این بوستان از طریق بزرگراه آبشناسان (ایرانپارس) ممکن است. بوستان جنگلی کوهسار در شمالباختر شهر تهران واقع شده است. بوستان جنگلی یا کوهستانی کوهسار در شمالباختر محله شهران و شمال محله کن قرار دارد.

این بوستان در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد. طی این مسیر حدود 15 دقیقه طول خواهد کشید. این پارک حدود 7.21 هکتار مساحت دارد. این پارک طبیعی در کیلومتر ۲۵ جاده خرمآباد به پلدختر واقع شده است و دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق و دیگر امکانات رفاهی است. در سال ۸۶ شهرداری قائمشهر با مجوز اداره کل منابع طبیعی استان - ساری اقدام به تهیه طرح تجدیدنظر با شرح خدمات موردنظر کرد که در سال ۸۷ و ۸۸ موردبررسی، اصلاح واقع شد. این بوستان که در شمال غربی تهران واقع شدهاست، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضلالله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود میشود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی/جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم میکند که پیوند آنها به وسیله دو پل برقرار شدهاست. این گلها به حدی زیبا هستند که ساعتها میتوان به تماشایشان نشست فقط بهتر است به فکر چیدن آنها نباشید چون از ساقه جدا میشوند، میپلاسند و از آن مهمتر باعث میشود شمار گلها کمتر شده و به تبع آن برای سالهای بعد گلهای کمتری در دشت بروید. ساکنین ارات بن اغلب از طایفه سیاوشی و عالیشاه میباشند که با مرور زمان و با تغییرات شناسنامهای نامهای دیگر نیز در این روستا یافت میشود. یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر بگیرید، این است که در روزهای تعطیل شش ماه اول سال این منطقه شلوغ است. نام این روستا مرکب از دو کلمه ارات (به معنای کشتزارهای وسیع) و بن به معنای پایین دست میباشد. آب و وسایل مورد نیاز اولیه خود را در یک کوله یا کیف سبک همراه داشته باشید و اگر باتوم کوهنوردی دارید به عنوان وسیله کمکی از آن استفاده کنید. برای آشنایی با زیباترین و بزرگ ترین پارک ها جنگلی کشور با ما همراه باشید.

این پارک زیبا با جنگلهای انبوه و همراه با جادهای زیبا یکی از بزرگ ترین پارکهای جنگلی در خاورمیانه و دومین پارک جنگلی بزرگ استان مازندران است، رودخانه هراز که از ضلع خاوری این پارک میگذرد، جلوه خاصی به جنگل بخشیده است. ولی در صورتی که عجله ای برای رسیدن به مقصد ندارید به شما توصیه میکنیم که حتما از این جاده ی جذاب دیدن کنید. اسبوکلا، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بودهاست.شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری بوده و در آمد اصلی این مردم کشت برنج و دامپروری در روستا و مناطق جنگلی اطراف آن بوده است. ارفعده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران.این روستا در ارتفاع ۱۵۶۰ متری از سطح دریا واقع شده.فاصله روستا تا تهران ۱۵۰ کیلومتر و تا پل سفید مرکز شهرستان ۱۳ کیلومتر میباشد.زبان مردم روستا مازندرانی است.عمده فعالیت مردم در روستا کشاورزی شامل گندم و جو دیم و باغداری شامل گردو و همچنین دامداری میباشد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۴ نفر بودهاست. از بین پارک جنگلی مازندران، پارک نور از بزرگترین جنگلهای طبیعی کشور است که بعلت قرار گرفتن در کنار جاده کناره و ساحل دریای خزر دارای موقعیتی بسیار ممتاز است. تجنکلا علیا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. شهر ماسوله در فومن جلوه های خاص طبیعی دارد به طوری که در گذشته از ماسوله به نام شهر صخره ها نام می بردند. یکی از زیبایی های طبیعت نیز پارک های جنگلی هستند که در کنار چشم اندازهای طبیعی و زیبا، امکانات رفاهی دستساز بشر نیز دارند و مردم می توانند از آنها بهره بگیرند.

این بوستان جنگلی که در دامنه رشتهکوه البرز قرار دارد در منطقه ۵ شهرداری تهران واقع شده است. این بوستان از شمال به زمینهای چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران-کرج از غرب به آزادشهر و پیکانشهر و از شرق به منطقه خرگوشدره محدود میشود. و در نزدیکی شهر چابکسر، قرار دارد و به عنوان بزرگترین تلهکابین کشور محسوب میشود. پل خشتی یکی دیگر از یادگاریهای دوران قدیم ایران در شهر لاهیجان است. پوشش گیاهی این مجموعه بیشتر از درختان کاج و سرو و اقاقیا تشکیل شده است. ساخت و تعریض این جاده ، تیری بر ریشه ذخایر طبیعی و جانوری و گیاهی پارک ملی گلستان شده و حیات وحوش نادر و کمیاب در این ذخیرگاه را به مخاطره انداخته است. این طرح خاص با استفاده از روشهای کاملاً بومی و بر اساس سبک معماری اشکانیساسانی ساخته شده است. از این سه راهی به طرف شرق تا روستای عباس آباد ۱۰ کیلومتر و از آنجا تا ساحل دریاچه نئور حدود ۸ کیلومتر جاده آسفالته وجود دارد. پارک جنگلی دکتر درستکار حدود 1071 هکتار مساحت و طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر دارد. پارک جنگلی سراوان به مساحت 1487 هکتار با داشتن طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر در قسمت غربی جاده رشت به قزوین و در فاصله 17 کیلومتری از مرکز استان واقع شده است. این پارک در کیلومتر 25 جاده رشت به تهران به بخش امام زاده هاشم که از توابع شهرستان رشت به مساحت 8 هکتار واقع گردیده است. از امکانات این بوستان می توان به زمین چمن، پیست های دوچرخه سواری و موتورسواری، سینمای تابستانه، شهربازی درفک، آب نماهای مختلف و کمپینگ ارزان قیمت برای مسافران اشاره کرد.

قله مردمی، رودخانه ارنزک، دسترسی آسان و اشراف به شهر قزوین را می توان از ویژگی های بوستان باراجین دانست. فصل پاییز سواحل چمخاله هم زیباست و اگر از علاقهمندان به عکاسی هستید در فصل پاییز بطور حتم به این ساحل سفر کنید تا با ثبت زیباییهای بینظیر آن خاطرات خوبی را از سفر خود به چمخاله ثبت کنید. چشمههای جوشان و گوارا اطراف این روستا را احاطه کردهاست. با خرید ویلا در چمستان شما در نزدیکترین موقعیت به چشمههای آب گرم لاویج اقامت میکنید و هر زمان که اراده کنید میتوانید تنی به آب بزنید و از خاص درمانی چشمههای آب گرم بهرهمند شوید. شهرستان سوادکوه یکی از شهرستانهای استان مازندران در شمال ایران و زادگاه رضاشاه پهلوی است که در ناحیهٔ البرز مرکزی و در مجاورت استان سمنان قرار گرفتهاست. هتل ونوس پلاس چالوس: این هتل یکی از هتلهای 5 ستاره لوکس و مجلل شمال کشور است که در شهرک توریستی نمک آبرود قرار دارد. یکی از مهمترین دلایلی که مسافران را به این مکان سوق میدهد احداث جاده درمسیر جنگل و گیاهان دارویی مختلفی است که در آن واقع است. این بنا نشان میدهد که حدود هزار و صد سال قبل در ارفعده سکونت وجود داشته و مکان مذهبی برای ساسانیان بوده است.این مسئله میتونه شناخت هویت و گذشته اصیل روستای ارفعده و ساکنین آن که از گذشته های خیلی دور در این مکان سکونت داشتند آشنا کند و اگر تاریخ را مطالعه کنید قطعا به ویژگی های ساسانیان و روحیه مبارز، جنگ طلبی و همینطور دفاع از املاک خودشان در برابر هجوم اعراب به این سرزمین آشنا شد. ارگ بهترین مکان قلعه و محل قرارگیری شاه نشین، حرمسرا و … قلعه گرماور: در شهرستان خوش آب و هوا و سرسبز سیاهکل جاذبههای تاریخی فراوانی را دید. تردد اسب ها در منطقه زیبا و خوش آب و هوای الیمستان منظره بسیار رویایی و تماشایی به وجود می آورد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.