طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر


مواد لازم برای 4 نفر

نصف دانه برنج: یک فنجان

آب: 7 فنجان

شکر: یک و نیم پیمانه

گلاب: نیم پیمانه

کره: 50 گرم

پسته ریز خرد شده: 1/4 پیمانه

عصاره هل: یک قاشق غذاخوری

زعفران غلیظ: نیم لیتر

طرز تهیه صدف زرد 4 نفره

1. قبل از شروع پخت، تکه های بادام و پسته را در ظرفی بریزید و نصف فنجان گلاب به آن اضافه کنید. این کار باعث می شود که تکه های پسته و بادام به خوبی خیس بخورند و نرم شوند.

2. سپس برنج را یک شب در قابلمه مناسبی بریزید و به آن آب اضافه کنید ارتفاع آب باید دو گره بیشتر از ارتفاع برنج باشد برنج زرد را قبل از پخت باید چند ساعت بدون نمک خیس کرد برای پخت برنج زرد بهتر است از برنج ایرانی مرغوب استفاده کنید

3. برنج خیس خورده را در آب داغ بگذارید تا بپزد. سپس زعفران را اضافه کرده و بعد از ده دقیقه شکر را بریزید و اجازه دهید شکر خوب حل شود. بعد از افزودن شکر، پوست زرد نازک می شود، بنابراین قبل از افزودن شکر، سعی کنید آن را مطابق ذائقه خود غلیظ کنید.

توجه داشته باشید که قبل از پختن برنج نمی توان شکر اضافه کرد زیرا با افزودن شکر برنج پخته نمی شود.

همچنین باید پوسته کهربا را مدام هم بزنید تا بعد از افزودن شکر فرو نرود.

4. قطعات را به همراه گلاب، عصاره هل و کره اضافه کنید. پسته خرد شده و خلال بادام باید تازه باشند و بوی خیس یا نم ندهند، زیرا بر طعم پوسته زرد تأثیر می گذارد.

5. بگذارید پوسته زرد خوب خودش را بگیرد. پوسته زرد را زمانی نگه می دارند که نرم شود و آب آن از برنج جدا نشود.

سپس حرارت را خاموش کرده و در قابلمه را ببندید. یک ربع زمان بگذارید تا پوسته زرد با شعله خاموش و حرارت خودش آتش شعله ور شود. این کار از ترک خوردن و نشت پوسته زرد پس از سرد شدن جلوگیری می کند.

پوست زرد آن نیز با سرد شدن ضخیم می شود، پس بهتر است آن را خیلی سفت نبرید. سختی پوسته زرد را می توان با کمی آب جوش حل کرد، اما اگر آب جوش اضافه شود، پوسته زرد باید بجوشد.

6. در نهایت کراست را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را تزئین کنید. لطفا توجه داشته باشید که صفحه زرد باید به صورت گرم در ظرف کشیده شود، در غیر این صورت صفحه زرد آب خواهد ریخت.

نکاتی برای پخت پوسته زرد برای تعداد زیاد

برای تهیه پوست زرد زعفران مجلسی به مقدار زیاد باید به ترتیب زیر مقدار آن را افزایش داد:

مقدار شکر دو برابر برنج و آب پنج برابر برنج سفید است. اگر از این نسبت پیروی کنید، می توانید به اندازه دلخواه از روکش زرد استفاده کنید.

لینک منبع: https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-شله-زرد-زعفرانی/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.