صرافی ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟


در عصر امروز که همه چیز مد روز است، هر روز شاهد مشکلات جدید و جدیدی هستیم. در این میان بازارهای مالی از جمله موضوعاتی است که از قدیم الایام تا به امروز افراد را مجذوب خود کرده است و همه برای کسب درآمد و سود وارد بازارها می شوند.

بازار ارزهای دیجیتال و به طور کلی دارایی های دیجیتال چیزی است که تقریباً به یک دهه قبل برمی گردد و در این مدت کوتاه، محبوبیت زیادی پیدا کرده و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در این مقاله به معرفی مفهوم صرافی ارز دیجیتال و انواع آن می پردازیم و تمامی اطلاعات لازم و مشکلات مربوط به کار با این صرافی را بررسی می کنیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارزهای دیجیتال بستری است که افراد می توانند ارزهای دیجیتال را خریداری و بفروشند. شما می توانید از این صرافی ها برای مبادله یک ارز دیجیتال با ارز دیگر استفاده کنید، به عنوان مثال، بیت کوین را به لایت کوین تبدیل کنید یا با استفاده از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا، ارزهای دیجیتال خریداری کنید.

صرافی قیمت فعلی ارز دیجیتال را نشان می دهد. همچنین کاربران این صرافی ها می توانند ارز دیجیتال خود را به دلار آمریکا یا هر ارز دیگری تبدیل کرده و در حساب خود ذخیره کنند تا ارز دیجیتال مورد نظر خود را مبادله یا برداشت کنند.

ایده این است که افراد برای کار در این بازار و کسب سود باید در یکی از صرافی های ارز دیجیتال ثبت نام کنند و یک حساب کاربری باز کنند. این صرافی‌ها به مشتریان این فرصت را می‌دهند تا پول فیات خود را به پول دیجیتال تبدیل کنند و بنابراین می‌توانند به صورت روزانه معامله کنند و سود کسب کنند.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال در واقع به عنوان یک بازارساز عمل می کند و در ازای خدماتی که ارائه می دهد، مابه التفاوت قیمت خرید و فروش ارز را به عنوان کارمزد دریافت می کند و در واقع به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می کند و کارمزد دریافت می کند. و پول تراکنش را با دریافت و دریافت هزینه می کند.

تاریخ

این پلتفرم ها در سال های اولیه ایجاد خود به دلیل فعالیت های ناشناخته یا غیرقانونی چندان مورد استقبال قرار نگرفتند و در برخی موارد فعالیت آن ها به موجب قانون متوقف شد.

اما با گذشت زمان و محبوبیت این بازارها و همچنین فعالیت این پلتفرم های صرافی ارزهای دیجیتال مطابق با قوانین خاص و مقررات دولتی، شاهد فعالیت های متفاوت این صرافی ها در بسیاری از کشورهای جهان و میلیون ها نفر هستیم. هر روز از این طریق ارزهای دیجیتال را مبادله کنید.

تاریخچه مبادلات ارز دیجیتال

به عنوان مثال، در سال 2004، سه نمونه از این پلتفرم‌های مبادله ارزهای دیجیتال مستقر در استرالیا به دنبال تحقیقات کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC) بسته شد.

در سال 2006، یک صرافی جدید ارز دیجیتال توسط سرویس امنیتی ایالات متحده مهر و موم شد. این صرافی دیجیتال توسط دو شهروند روسی و لهستانی به نام‌های آرتور بودوفسکی و ولادیمیر کاتز تأسیس شد. مدتی بعد، این دو متهم به راه اندازی یک صرافی غیرقانونی ارز دیجیتال و انتقال غیرقانونی بیش از 30 میلیون دلار به حساب های خود شدند. بودوفسکی و کیتس در سال 2007 به دلیل شرکت در نقل و انتقالات غیرمجاز سیمی و نقض قوانین بانکداری ایالتی محکوم شدند که منجر به پنج سال حبس مشروط شد.

انواع صرافی

در زیر انواع مختلف صرافی های ارز دیجیتال، مزایا و معایب هر نوع را معرفی می کنیم تا بتوانید بر اساس انتظارات و نیازهای خود بهترین صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کرده و شروع به کار کنید.

1- نیروگاه های متمرکز

صرافی های متمرکز ارز دیجیتال به پلتفرم هایی اطلاق می شود که در آن شخص ثالث تراکنش ها را کنترل و مدیریت می کند و به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می کند. به همین دلیل است که گفته می شود این نوع مبادلات قابل اعتمادتر هستند.

صرافی مرکزی

به زبان ساده، صرافی‌های متمرکز مانند بانک‌ها عمل می‌کنند، جایی که شخص یا افراد مسئول تأیید و مدیریت تراکنش‌ها هستند. این موضوع بر روی صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز است تا کاربران این صرافی‌ها پس از ثبت تراکنش‌ها و تراکنش‌های خود، قبل از نهایی کردن تراکنش، منتظر تایید تراکنش به همراه سایر اطلاعات مربوط به این تراکنش‌ها باشند.

لازم به ذکر است که بسیاری از محصولات در قالب صرافی مورد استفاده قرار می گیرند. مثال زیر نمونه خوبی از مبادله است:

- تبادل قیچی

صرافی بایننس

صرافی اگزکوین

صرافی کوین بیس

- FTX FTX

تبادل کشتی

جوانب مثبت و منفی آن

حال که درک بهتری از ماهیت کلی صرافی های متمرکز ارز دیجیتال پیدا کردید، قصد داریم به مزایا و معایب این صرافی ها اشاره کنیم تا با مطالعه این نکات و موارد و مقایسه آن ها بتوانید بر اساس نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید. . . با انواع دیگر مبادلات ارز دیجیتال. خودت را داشته باش

تاسیسات

1. استفاده آسان (کاربر پسند)

2. نقدینگی بالا

3. قابل اعتماد

پرتاب کننده

1. بیشتر تراکنش‌های میان‌افزار نیاز به احراز هویت دارند

2. فرصت هک بازار پول

3. کنترل و مدیریت معاملات و معاملات شرکت در حال توسعه





- پلت فرم معاملات غیرمتمرکز

برخلاف صرافی های متمرکز، صرافی های غیرمتمرکز یا DEX توسط فرد یا سازمانی مدیریت نمی شوند و تراکنش های کاربر بدون نیاز به شخص ثالث انجام می شود. به عبارت ساده تر، در صرافی های غیرمتمرکز، کاربران به طور مستقیم و همتا به همتا (P2P) تراکنش می کنند.

صرافی غیرمتمرکز

صرافی های غیرمتمرکز متن باز منبع باز هستند و با توجه به اینکه توسط هیچ نهاد یا سازمانی مدیریت نمی شوند، امنیت بیشتری نسبت به صرافی های متمرکز دارند و احراز هویت در این نوع صرافی اجباری نیست.

این نوع صرافی ارز دیجیتال به کاربران این امکان را می دهد تا با اتصال کیف پول خود به حساب صرافی خود به راحتی معامله مورد نظر خود را انجام دهند.

در زیر برخی از بهترین نمونه های صرافی متمرکز آورده شده است:

- از نرخ ارز سرپیچی کنید

- Uniswap Uniswap Intercambio

تعویض پنکیک

Curve Finance Exchange

- تعویض 1 اینچ

مزایا و معایب

صرافی های غیرمتمرکز مانند صرافی های متمرکز خود دارای مزایا و معایبی هستند که در زیر به آنها پرداخته ایم:

فواید

1. کنترل و مدیریت دارایی ها توسط خود کاربر

2. تأیید لازم نیست.

3. هک بورس غیر ممکن است

4. خرید و فروش مستقیم با مشتری

ناراحتی ها

1. رابط کاربری دشوار

2. چالش های آب

3. قادر به پرداخت به ارز امانی نیست

4. خرید و فروش مستقیم با مصرف کنندگان

3- مبادلات هیبریدی

سومین و آخرین نوع صرافی ارزهای دیجیتال صرافی هیبریدی نامیده می شود به همین دلیل نام جمعی برای این نوع صرافی انتخاب می شود. زیرا این نام ها بر اساس ترکیبی از بهترین ویژگی های صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز است.

به عبارت دیگر، صرافی ترکیبی ارز دیجیتال ترکیبی از بهترین ویژگی های یک صرافی متمرکز و غیرمتمرکز است. صرافی های ترکیبی سرعت تراکنش سریع تری نسبت به صرافی های متمرکز دارند و مانند صرافی های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند برای تراکنش های خود استفاده می کنند.

آر

بزرگترین مزیت این دسته از صرافی ها کاهش چشمگیر ریسک های امنیتی و افزایش امنیت دارایی های کاربران است که به جای اتکا به یک شرکت مرکزی بر روی بلاک چین انجام می شود.

به این ترتیب، صرافی های ترکیبی به طور خاص سعی می کنند عملکرد و نقدینگی صرافی های متمرکز (CEX) را در کنار حفظ حریم خصوصی و امنیت صرافی های غیرمتمرکز (DEX) به کاربران ارائه دهند. بسیاری از کاربران بر این باورند که این استخر یک صرافی ایده آل برای معامله ارزهای دیجیتال است.

بهترین نمونه های مبادلات متمرکز عبارتند از:

- تبادل قررکس

- Eidoo تغییر می کند

بورس لگولاس

مزایا و معایب

اگر می خواهید در مورد نقاط قوت و ضعف این دسته از صرافی ها بیشتر بدانید، مهم ترین آنها را در زیر فهرست کرده ایم:

فواید

1. آزادی کاربران برای تجارت در پلتفرم های متمرکز و غیرمتمرکز.

3. امکان دسترسی بلادرنگ به خدمات

4. ارائه راه حل های مبتنی بر بلاک چین

5. دارایی های کاربران را در کیف پول گرم ذخیره نکنید و در نتیجه امنیت دارایی ها را در برابر حملات سایبری افزایش دهید.

معایب

1. شناسایی چنین پلتفرم هایی دشوارتر است زیرا ساختار آنها پیچیده تر است

2. اندازه بسیار کوچک

صرافی های ارز دیجیتال چگونه کار می کنند؟

همانطور که قبلاً گفتیم، کاربران از طریق صرافی های دیجیتال ارزهای دیجیتال را به دلخواه خود خریداری و مبادله می کنند. در این صرافی ها، قیمت ارز دیجیتال معمولاً بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود. به بیان ساده، هر چه تقاضا برای خرید یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، قیمت آن ارز بالاتر می رود و بالعکس.

صرافی های ارز دیجیتال می توانند هم به صورت فیزیکی و هم آنلاین کار کنند. یعنی برخی از صرافی ها علاوه بر سایت و انجام معاملات آفلاین و آنلاین، محلی برای خرید و فروش حضوری با مشتریان خود دارند. اما به طور کلی، خرید آنلاین رایج ترین روش مبادلات ارز دیجیتال است.

امنیت

وقتی صحبت از امنیت صرافی‌های ارز دیجیتال می‌شود، توجه به این نکته ضروری است که صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به صرافی‌های متمرکز، امنیت بیشتری دارند و کمتر در برابر حملات سایبری و هکری آسیب‌پذیر هستند.

دلیل این امر این است که برخلاف صرافی‌های متمرکز، که دارایی‌های کاربر تحت کنترل شخص ثالث است و زمانی که هکرها به سرورهای شخص ثالث حمله می‌کنند، تمام دارایی‌ها دارایی‌های کاربران را می‌توان به سرقت برد، در صرافی‌های غیرمتمرکز، کلید خصوصی کاربران در دارایی خودشان و به همین دلیل امکان و خطر هک دارایی دیجیتال کمتر و غیرممکن می شود.

علاوه بر این، صرافی‌های غیرمتمرکز از صرافی‌های متمرکز امن‌تر هستند، زیرا بر روی شبکه‌های بلاک چین و قراردادهای هوشمند ساخته شده‌اند.



ضمن بررسی موضوع امنیت این دو نوع صرافی باید گفت که صرافی های غیرمتمرکز امنیت بالاتری نسبت به صرافی های متمرکز دارند. زیرا صرافی های متمرکز مستعد حملات هک هستند. این صرافی‌ها می‌توانند با کلیدهای خصوصی که برای دسترسی به وجوه کاربران استفاده می‌شود، صرافی را هک کنند و تمامی سپرده‌ها غیرقابل دسترسی خواهد بود.

صرافی های غیرمتمرکز نیز با خطر هک شدن و از دست دادن سرمایه انسانی مواجه هستند که در مقایسه با صرافی های متمرکز کمتر است. برای رفع نگرانی های امنیتی، برخی از صرافی های متمرکز شروع به ارائه حساب های غیرمتمرکز به مشتریان خود کرده اند.

مشکل حفظ امنیت دارایی در صرافی های متمرکز به ویژه برای کاربران ایرانی بسیار دشوارتر می شود و دلیل آن این است که امکان احراز هویت در این صرافی ها به دلیل وجود تحریم های بین المللی برای ایرانی ها وجود ندارد و این مشکل را به همراه دارد. حملات هک حساب گروه کاربر در معرض خطر و از دست دادن سرمایه خود بیشتر است.

دستمزد

همانطور که همه ما می دانیم، همه سایت های معاملاتی در همه بازارها، از بورس گرفته تا بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال، برای خدماتی که به کاربران خود ارائه می دهند، هزینه ای دریافت می کنند. نکته مهم این است که این کارمزدها بخشی از کارمزدهای شبکه نیست که افراد هنگام انجام تراکنش ها و انتقال دارایی های خود باید به شبکه بپردازند.

این ارزها برای معامله گران و افرادی که به صورت منظم و روزانه با تراکنش های ارز دیجیتال سروکار دارند بسیار مهم هستند و طبیعی است که به دنبال صرافی هایی باشید که کمترین کارمزد را برای این تراکنش ها داشته باشند.

از سوی دیگر، این موضوع ممکن است بر افرادی که معامله گر نیستند و رمزنگاری را برای مدت طولانی نگهداری و ذخیره می کنند، تاثیری نداشته باشد.

و

در واقع یکی از دلایل اصلی معاملاتی که تعداد معاملات پایینی دارد و معامله گران زیادی را به خود جذب نمی کند، ارائه کارمزد است، زیرا یکی از الزامات اصلی معامله گران برای انتخاب مبادله مناسب و حداقل دستمزد آن است.

یکی دیگر از تفاوت های عمده بین صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز، موضوع کارمزد است. صرافی های مرکزی از کاربران خود کارمزد دریافت می کنند، اما میزان این هزینه ها ممکن است بسته به ویژگی ها و قابلیت های موجود متفاوت باشد.

تراکنش‌های غیرمتمرکز، برخلاف نسخه متمرکز، هزینه‌های بسیار کم و تقریباً صفر مربوط به سفارش‌های بلاک چین دارند. البته نباید این مشکل را نادیده گرفت زیرا این صرافی ها از قراردادهای هوشمند استفاده می کنند، هزینه های بیشتری باید پرداخت شود.

موضوع دیگر این است که صرافی های متمرکز برای هر تراکنش کارمزد دریافت می کنند، در حالی که درصد کارمزد صرافی های غیرمتمرکز ثابت است و قابل تغییر نیست.

چگونه ارز دیجیتال بخریم؟

به طور کلی دو راه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از صرافی ارز دیجیتال و دیگری افتتاح حساب در بازار فارکس و معامله جفت ارز در آن بازار است.

اما با وجود تحریم های بین المللی علیه کاربران ایرانی و عدم امکان کار راحت این کاربران در بازار فارکس، امکان خرید مستقیم ارزهای دیجیتال از طریق این بازار وجود ندارد و کاربران باید تنها با ارزهای دیجیتال معتبر این کار را انجام دهند.

نحوه خرید و تماس با بیت ارز دیجیتال از معاملات

با این روش افراد باید ابتدا یکی از صرافی های معتبر ایرانی یا خارجی را انتخاب کرده و پس از انجام مراحل احراز هویت و افتتاح حساب کاربری، فرآیند خرید ارز دیجیتال مورد نظر را آغاز کنند.

نکته اصلی که باید در نظر داشته باشید این است که از آنجایی که ریال به ارزهای خارجی قابل واریز و برداشت نیست، کاربران برای خرید ارزهای دیجیتال با مصرف ریالی ابتدا باید در یک صرافی معتبر ایرانی حساب باز کرده و تعداد ریال مورد نظر را واریز کنند. حساب کاربری آنها و تبدیل آن به Tether برای خرید ارزهای دیجیتال مربوطه.

اگر قصد خرید ارز دیجیتال به صورت ارزی را دارید، پس از واریز ریال و خرید تتر در اکانت صرافی ایرانی خود، مبلغ تتر مورد نظر برای خرید ارز دیجیتال را به صورت ارزی به حساب خود انتقال دهید سپس اقدام به خرید شماره دیجیتال مورد نظر خود کنید. . پول ارز دیجیتال با تبدیل Tether به آن.

نکته مهم دیگر در هنگام خرید  بیت ارز دیجیتال، انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مناسب برای ذخیره و نگهداری ارز دیجیتال مورد نظر است. از آنجایی که ارزهای دیجیتال ظاهر و ماهیت فیزیکی ندارند، بنابراین برای نگهداری آنها نیاز به یک کیف پول مناسب است و می توان از این کیف پول ها به صورت نرم افزاری یا سخت افزاری استفاده کرد.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.