هر آنچه که باید در مورد کولر گازی یا اسپیلت بدانید


اسپلیت یا به زبان عامیانه کولر گازی یکی از وسایلی است که تقریباً جزء لاینفک بسیاری از اماکن مسکونی و تجاری به خصوص در مناطق گرم و حتی نیمه گرم دنیا شده است. در این مقاله از سری مقالات مرتبط با کولر گازی از مجموعه خمت نت، توضیحات مفصلی را در مورد این سیستم تهویه مطبوع با شما همراهان عزیز به اشتراک می گذاریم.

تاریخچه سیستم تنفسی

اولین سیستم تهویه مطبوع در مصر ساخته شد، جایی که نی ها را در آب سیاه قرار می دادند و در پشت پنجره ها آویزان می کردند، جایی که جریان هوا، نی را تبخیر می کرد و نسیم خنکی ایجاد می کرد.

در روم باستان خانه ها را با کمک مجاری می ساختند که هوا را در این مجاری به گردش در می آورد تا هوای خنک ایجاد شود.

در کشور عزیزمان ایران توربین های بادی و مخازن آب برای ایجاد هوای تازه در خانه های خود ساخته اند.

اما اولین سیستم های تهویه مطبوع مدرن در قرن 19 ظاهر شد و در سال 1902 مخترع آمریکایی ویلیس کریر اولین تهویه مطبوع را اختراع کرد.

تجهیزات Willis Carrier بیشتر به کنترل رطوبت می پردازند تا کنترل دما. ویلیس کریر حرکت هوا را در اقیانوس سرد پر از آب سرد ثبت می کند که هوای خروجی را خنک می کند و در نتیجه رطوبت اتاق را نیز کنترل می کند.

ویلیس کریر با اختراعات خود توانست بهره وری را در محیط کار افزایش دهد و به همین دلیل شرکت تعمیر و نگهداری هواپیما را در آمریکا افتتاح کرد و همین امر منجر به افزایش زیادی در استفاده از کولرهای هوا در خانه ها و اتومبیل ها شد، به طوری که رابرت در سال 1945 . شرمن از ماساچوست موفق به اختراع اولین دستگاه تهویه مطبوع شد که پشت پنجره نصب شده بود و علاوه بر کنترل دما و رطوبت دارای فیلتری برای خنک کردن هوا بود.

یخچال گازی یا اسپلیت چگونه کار می کند؟

اسپلیت معمولا از دو قسمت پنل داخلی و خارجی تشکیل شده است. پرکاربردترین نوع اسپلیت کولر اسپلیت با پانل های داخلی نصب شده بر روی دیوار است.

نحوه خنک کردن هوا در پنل داخلی

در داخل، پانل داخلی دارای یک توری فلزی است که خنک کننده مایع را هدایت می کند. هوای محیط توسط موتور پنل داخلی به داخل دمیده و خنک می شود و در نهایت این هوا به فضای اطراف منتقل می شود. لازم به ذکر است که هوای ورودی به شبکه برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به شبکه از فیلتر عبور می کند و پس از سرد شدن هوا از دریچه مخصوص (به نام خروجی هوا) عبور کرده و به آرامی از صفحه داخلی کولر خارج می شود.
 برای تعمیر کولر گازی تهران با تهران سرویس کاران تماس بگیرید.

نحوه عملکرد پانل بیرونی

پس از خنک شدن هوای اطراف شبکه، گاز مایع متراکم شده و به گاز تبدیل می شود. این گاز به پنل بیرونی منتقل می شود و گاز فشار قوی پس از عبور از کمپرسور فشار قوی و سپس عبور از شبکه های پنل خارجی (کندانسور) و کارکرد فن پنل بیرونی، دمای خود را از دست می دهد. دوباره گاز مایع. و سپس گاز مایع تولید شده از لوله مویین عبور کرده و در اثر افت فشار بسیار سرد می شود و در نهایت به پنل داخلی منتقل می شود تا هوای اطراف خنک شود.

تهویه مطبوع یا قطعات تقسیم شده

شبکه صفحه داخلی (اواپراتور)

پنل تهویه داخلی

صفحه کنترل

سیستم پانل خارجی (کندانسور)

پنل خارجی فن

کمپرسور

کندانسور کمپرسور

شیر انبساط

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.