انواع بلبرينگ صنعتي

بلبرينگ و كاربرد هاي آن 

 

بلبرينگ ‌ها از دو مسير عبوري تشكيل شده اند كه در بين آنها يك سري توپ ‌هاي فلزي صاف وجود دارد كه امكان چرخش را فراهم مي كند.



بلبرينگ چيست و چه كاربردي دارد؟ 

همان طور كه مي دانيد، ماشين ها بدون چرخ هاي خوب و محكم نمي توانند به طور ايمن يا به درستي كار كرده و حركت كنند. اما نكته جالب توجه آن است كه در طراحي يك چرخ پيچيدگي هاي زياد و چندين جز وجود دارد كه همه بايد با هم ادغام شوند. نمونه ي بارز اين طراحي، بلبرينگ چرخ است. بلبرينگ ها براي كاركردن چرخ ‌ها به طور همزمان و خصوصا براي هماهنگي توپي، تاير و ساير مجموعه ‌هاي خودرو با هم بسيار مهم مي باشند.

بلبرينگ ‌ها از دو مسير عبوري تشكيل شده اند كه در بين آنها يك سري توپ ‌هاي فلزي صاف وجود دارد كه امكان چرخش را فراهم مي كند. اين توپ ها بار كاربرد را پشتيباني كرده و همچنين اصطكاك بين سطوح را كاهش مي دهند. به عبارت ديگر مي توان گفت بلبرينگ مجموعه اي از گوي هاي فولادي است كه در يك حلقه فلزي در كنار هم قرار مي گيرند و در مركز چرخ ها يك قطعه فلزي توخالي وجود دارد كه توپي ناميده مي شود. ياتاقان‌ هاي چرخ به خوبي داخل اين توپي قرار گرفته و روي يك محور فلزي سوار مي شوند و بدين ترتيب در كاهش اصطكاك به هنگام چرخش چرخ كمك مي كنند.

 

نگهداري و تعمير بلبرينگ

توجه داشته باشيد كه اگر بار روي بلبرينگ خيلي زياد باشد، اين خطر وجود دارد كه توپ ها تغيير شكل داده و باعث از كار افتادن زودهنگام ياتاقان شوند. بنابراين روغن كاري بلبرينگ به طور موثر، امري مهم و ضروري است و همچنين براي حفظ روغن و گريس و جلوگيري از ورود آلودگي، به خصوص در صنايعي كه سطوح آلودگي بالايي دارند، بايد آب بندي شود. اما در نهايت مانند اكثر قطعات خودرو، بلبرينگ چرخ نيز ممكن است دچار ساييدگي و پوسيدگي شده و حتي ممكن است نياز به تعويض داشته باشد، توجه داشته باشيد كه در هنگام تعويض و خريد بلبرينگ عوامل زيادي وجود دارد كه بر قيمت بلبرينگ تاثير مي گذارد.

 

علائم و نشانه هاي خرابي بلبرينگ

برخي از علائم هشدار دهنده كليدي از مشكل بلبرينگ چرخ عبارتند از:

- اولين و شايع ترين علامت از خرابي بلبرينگ چرخ، صداي آن است و مي توان گفت كه به راحتي قابل شناسايي ترين علامت بلبرينگ چرخ خراب مي باشد. اگر متوجه صداي خراش يا رنده شدن از چرخ يا لاستيك خود شديد، توجه داشته باشيد كه اين امر به احتمال زياد ناشي از خرابي ياتاقان چرخ است مخصوصا اگر صدا با شتاب خودرو افزايش يافته و بلندتر شود.

- يكي ديگر از نشانه خرابي بلبرينگ چرخ ها، سستي خودرو به هنگام حركت است. شل بودن فرمان اغلب به دليل مشكل ياتاقان چرخ مي باشد. گاهي اوقات ياتاقان هاي چرخ ممكن است فرسوده شده و در نهايت باعث شل شدن آنها در مجموعه چرخ خودرو شود.

- نشانه ديگر از خرابي بلبرينگ، انحراف خودرو به مسير و سمت ديگري است. البته لازم بذكر است كه اين مورد هميشه به دليل مشكل بلبرينگ چرخ نيست، اما مطمئناً مي تواند تاثيرگذار باشد.

- در نهايت به لاستيك هاي خودرو توجه كنيد. چرخاندن منظم لاستيك ها مي تواند به جلوگيري از سايش كمك كند، اما اگر متوجه شديد كه سايش بسيار ناهموار است بايد بلبرينگ را حتما بررسي كنيد.

از آنجا كه مشكل در بلبرينگ چرخ ها مي تواند نرمي و راحتي در سواري و هم چنين طول عمر لاستيك هاي خودرو را به خطر بيندازد، و از طرف ديگر نيز مي تواند ايمني و امنيت خودرو و سرنشينان را تهديد كند، بنابراين مهم است در صورت مشاهده ي اولين نشانه‌ هاي مشكل، بلبرينگ چرخ را بررسي كنيد و به رفع آن بپردازيد.

 

صنعت بلبرينگ طاهرزاده در زمينه تهيه و توزيع انواع بلبرينگ و قطعات صنعتي، هم چنين در زمينه ارائه خدمات فني و مهندسي و مشاوره فني در خريد بلبرينگ و فروش انواع آن، آماده خدمت رساني به شما مي باشد.

آدرس: تهران خيابان امير كبير كوچه ناظم الاطباء شمالي

02136300012

09124490391

09390168527.

فروشگاه بلبرينگ طاهرزاده

  https://taherzadehbearing.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.